Czy zawartość witaminy D w organizmie może wpływać na funkcjonowanie mięśni?

28 maja 2019
71 Wyświetleń

Witamina D nie jest już rozpoznawana tylko ze względu na jej korzystny wpływ na zdrowie kości. Przeprowadzone w ostatnich latach badania naukowe pokazały, że może mieć ona szersze właściwości prozdrowotne. Niejednokrotnie stwierdzono, że może mieć znaczenie w hamowaniu rozwoju cukrzycy typu II, chorób sercowo-naczyniowych, czy też niektórych nowotworów. Wskazuje się również związek jej niedoborów z występowaniem stanów depresyjnych. Jednakże zwrócono również uwagę na witaminę D w kontekście jej potencjalnego znaczenia dla sportowców – i to jest dopiero ciekawe!

Status witaminy D a siła mięśni

W Danii przeprowadzono badania, w których analizowano status witaminy D w organizmie wśród młodych, elitarnych pływaków i sprawdzano, jaki ma on wpływ na ich siłę mięśni. Badaniu poddano 29 pływaków – 12 kobiet i 17 mężczyzn – w wieku 16-24 lat, w okresie wiosennym. Uzyskane próbki krwi analizowano pod kątem zawartości 25-hydroksywitaminy D (25(OH)D) i mierzono siłę chwytu ręki jako wskaźnik siły mięśniowej.

Średnia zawartość witaminy D wśród wszystkich pływaków wynosiła 52,6 nmol/l (należy zaznaczyć, że suboptymalny, a więc niewystarczający poziom witaminy D, jest rozpoznawany jako wartość poniżej 50 nmol/l ). Jednakże aż u 45% pływaków stężenie 25(OH)D było niższe, niż 50 nmol/l. Co ciekawe, pływaczki miały średnio wyższy poziom 25(OH)D (61,7 nmol/l) niż pływacy (46,2 nmol/l).Warto zaznaczyć też, że sportowcy cechowali się zbyt niskim spożyciem witaminy D, które dla kobiet wynosiło 5,8 µg/dzień, zaś dla mężczyzn – 6,9 µg/dzień, przy normie 15 µg/dzień.

Wśród mężczyzn pływaków, osoby charakteryzujące się wystarczającym poziomem witaminy D we krwi (>50 nmol/l) miały większą siłę uścisku dłoni (50,6 ± 6,4 kg vs 41,1 ± 7,8 kg) niż osoby z niedostatecznym jej stężeniem (<50 nmol/l). Co ciekawe jednak, wśród kobiet nie odnotowano takiej zależności i – niestety – brakuje sugestii naukowej, dlaczego tak się dzieje.

W kontekście przyrostu masy mięśniowej i siły mięśni bardzo często mówi się o wielu różnych suplementach diety, m.in. takich, jak: kreatyna, leucyna, HMB, BCAA, EAA. Jednak przedstawione wyniki badań pokazują, że również witamina D (i jej niedobór) ma znaczący wpływ na siłę mięśniową. Obserwacje te wymagają jeszcze dalszych badań, jednakże nie czekając na nie, warto już teraz zadbać o odpowiednią podaż tej niezwykle cennej dla zdrowia i formy witaminy.