Rozciąganie pomaga wzrostowi siły?

11 października 2017
316 Wyświetleń


Wszyscy my – budujący mięśnie szukamy coraz to bardziej efektywnych dróg do tego, aby osiągnąć sukces.

Międzynarodowy zespół badaczy (m. in. z Portugalii, Brazylii i USA) postanowił sprawdzić czy często spotykana praktyka na siłowniach całego świata – rozciąganie – pomaga, czy też wręcz przeciwnie przeszkadza w rozwoju siły.

W tym celu przez 10 tygodni (to więcej niż standardowy i przeciętny cykl treningowy większości z nas) obserwowano 30 wytrenowanych osób (choć nieprofesjonalistów), które zostały podzielone na 3 grupy.

Pierwsza wykonywała rozciąganie jako rozgrzewkę przed treningami siłowymi, druga rozciągała się w przerwach między seriami, ostatnia była grupą kontrolną, a osobom do niej przynależącym nie kazano się rozciągać. Warto dodać, że metodą rozciągania było rozciąganie statyczne. Ćwiczący wykonywali trening składający się z ośmiu ćwiczeń z wykorzystaniem ciężaru 8PM. Sprawdzono zarówno parametry siłowe, jak również poziom jednego z ważniejszych hormonów, jeśli chodzi o przyrost mięśni IGF-1.

Jak można było przypuszczać, wszyscy ćwiczący zdołali przez 10 tygodni zwiększyć swoje możliwości siłowe – tutaj nie było niespodzianki. Okazało się jednak, że w grupie niewykorzystującej rozciągania zanotowano większy przyrost IFG-1 oraz siły niż w innych badanych grupach.

Okazuje się więc, że

niezależnie od tego czy rozciągasz się przed, czy też w trakcie treningu, jeśli jest to rozciąganie statyczne i zależy Tobie na wzroście siły – sabotujesz swoje wysiłki.

Doniesienie to stoi nieco w sprzeczności z praktyką i doświadczeniami wielu kulturystów.

Jednak w ich przypadku wzrost siły jest skutkiem ubocznym, a nie celem samym w sobie. Warto więc przyglądać się kolejnym doniesieniom naukowym, które potwierdzą lub zaprzeczą wynikom dziś omawianego eksperymentu.

Zbyszko Tarczewski

Bibliografia:

Borges Bastos CL, Miranda H, Gomes de Souza Vale R, de Nazaré Dias Portal M, Gomes TM, da Silva Novaes J, Winchester JB.; CHRONIC EFFECT OF STATIC STRETCHING ON STRENGTH PERFORMANCE AND BASAL SERUM IGF-1 LEVELS.; J Strength Cond Res. 2012 Dec 18.