PORANNY TRENING? KOFEINA NA RATUNEK !

16 stycznia 2017
626 Wyświetleń

Nie zawsze ćwiczymy wtedy, gdy chcemy. Często okoliczności życiowe zmuszają nas do ustawiania treningu w zależności od innych zajęć, np. szkoły lub godzin pracy. Co za tym idzie, nie zawsze ćwiczymy w optymalnym dla siebie czasie.

Ileż to razy czytałem wypowiedzi części z Was o tym, że musicie ćwiczyć rano, podczas gdy czujecie, że najwięcej sił macie popołudniami (choć nie jest to regułą u wszystkich).

Aby zwiększyć efektywność treningów swoich klientów, firmy suplementacyjne ciągle poszukują (i prezentują) nowe stacki przedtreningowe zawierające czasem bardzo egzotyczne składniki. I nie ma w tym nic złego, często bowiem synergia (jeśli preparat został odpowiednio skonstruowany) składników sprawia, że z treningu możecie ‘wyciągnąć’ więcej niż przy użyciu pojedynczych komponentów. Jednak jeśli ćwiczycie w godzinach porannych, wybierając preparat przedtreningowy, zwracajcie uwagę na to czy zawiera kofeinę. Tak przynajmniej podpowiadają nam naukowcy z Hiszpanii. Rezultaty tego eksperymentu będą dla nas szczególnie ważne, bowiem w badaniu wzięły udział wyłącznie osoby wysoce zaawansowane w treningu siłowym, a naukowcy niezbyt często sięgają po ten profil badanych. Dwunastu zaprawionych w bojach na siłowni mężczyzn przeszło 3 próby. Poranny trening zaplanowano na godzinę 10 (dla niektórych z nas to zapewne już bliżej południa J). Raz o tej godzinie ćwiczono po spożyciu kofeiny w dawce 3 mg na kilogram ciała, raz po przyjęciu placebo/dekstrozy. Ze względu na kinetykę kofeiny porcję preparatu przyjmowano na 60 minut przed treningiem (kofeina największe stężenie we krwi notuje w okresie 30-60 minut od przyjęcia). Drugi trening wykonywano o godzinie 18. Pory treningu wybrano celowo, ze względu na profesjonalnych atletów, którzy najczęściej ćwiczą właśnie wtedy (w przypadku, gdy ich plan treningowy zakłada 2 treningi dziennie). Naukowcy wzięli również pod uwagę inny aspekt oddziaływania kofeiny, a mianowicie przyzwyczajenie się do jej działania. Z tego też powodu przez 4 dni przed eksperymentem badani nie mogli spożywać żadnych produktów zawierających kofeinę.

Po zakończeniu analizy wykonywanych ćwiczeń (m.in. przysiadów oraz wyciskania sztangi leżąc) okazało się, że

spożycie kofeiny przed porannym treningiem pozwala uzyskać w nim efektywność treningu popołudniowego i to zarówno pod względem maksymalnej siły dynamicznej, jak i mocy mięśniowej.

Naukowcy zakładają, że uzyskane rezultaty zawdzięczamy bezpośredniemu oddziaływaniu kofeiny na mięśnie.

Raz jeszcze okazało się, że praktyki często stosowane przez sportowców na zasadzie chybił trafił, znajdują z czasem potwierdzenie w eksperymentach naukowych. 

Zbyszko Tarczewski

Bibliografia:

Mora-Rodríguez R, Pallarés JG, López-Samanes A, Ortega JF, Fernández-Elías VE. Caffeine ingestion reverses the circadian rhythm effects on neuromuscular performance in highly resistance-trained men. PLoS One. 2012;7(3):e33807