Na dobry humor – nie zapominaj o omega 3!

1 lutego 2013
169 Wyświetleń

Większość Czytelników Perfect Body to osoby dbające zarówno o swój wygląd, jak i o zdrowie. Zapewne duża część z Was słyszała/czytała (choćby na naszych łamach) o korzyściach, jakie mogą płynąć z odpowiedniego zbilansowania w diecie kwasów tłuszczowych omega 6 z kwasami omega 3.

Na przestrzeni wieków stosunek kwasów omega 6 do omega 3 zmieniał się. I to zmieniał się w niekorzystny dla naszego zdrowia sposób. Zaczęliśmy zjadać zbyt dużo olejów roślinnych bogatych w kwasy omega 6, zaniedbując główne źródło kwasów omega 3. Ten trend ukształtował się raptem w XX wieku, jednak już teraz wielu naukowców widzi w nim przyczynę wielu chorób uznawanych za cywilizacyjne. W prapoczątkach rodzaju ludzkiego stosunek omega 6 do omega 3 wynosił (dane różnią się w zależności od badaczy, ale również od lokalizacji badanych plemion) od pełnej równowagi (1:1) do wartości 4:1. Wielu naukowców szacujących obecną kompozycję naszej diety wskazuje na rażące odejście od dobrych wzorców. Zjadamy średnio około 20 do 40 razy więcej kwasów omega 6 niż omega 3.

Naukowcy z Bordeaux we Francji postanowili dorzucić i swoją cegiełkę w badaniach nad dysproporcjami między omega 3 a omega 6. Za cel obrali sobie sprawdzenie, jak dieta o niskiej zawartości omega 3 (utrzymywana przez całe życie), przy jednoczesnym znacznym udziale omega 6, może wpływać na zachowania i układ nerwowy szczurów.

Podstawową rzeczą, która uderzyła naukowców był znaczny wpływ deficytu kwasów omega 3 na stan emocjonalny szczurów i funkcjonowanie synaps. Okazało się bowiem, że receptory kannabinoidowe, odgrywające kluczową rolę w przekazywaniu impulsów nerwowych, przestawały poprawnie działać.

Od wielu lat mówi się o związku między niedoborami kwasów tłuszczowych omega 3, a stanami depresyjnymi u ludzi. Powyższe badanie dobrze wpisuje się w ten trend. Postarajmy się zatem, w przypadku gdy nie spożywamy ryb głębinowych w dużych ilościach (o ryzyku z tym związanym wspominał Sławomir Ambroziak w nr 6 Perfect Body w artykule Ksenoestrogeny – hormony wokół nas), wzbogacać codziennie naszą dietę o wysokiej jakości preparaty uzupełniające omega 3. Znakomitym przykładem jest Gold Omega 3® Sport Edition.

Dbajmy zatem o nasz nastrój.

Zbyszko Tarczewski

Bibliografia:
Lafourcade M, Larrieu T, Mato S, Duffaud A, Sepers M, Matias I, De Smedt-Peyrusse V, Labrousse VF, Bretillon L, Matute C, Rodríguez-Puertas R, Layé S, Manzoni OJ. Nutritional omega-3 deficiency abolishes endocannabinoid-mediated neuronal functions; Nat Neurosci. 2011 Mar;14(3):345-50.