MLEKO A ZDOLNOŚCI POZNAWCZE

22 grudnia 2016
238 Wyświetleń

Mleko, a ogólniej mówiąc przetwory mleczne, od dawna stanowią potężną broń w arsenale kulturystów. W początkach ery nowożytnej często spotykaną receptą na masę był ciężki trening połączony z piciem (oprócz podstawowej diety) galonu (~3,8 litra) mleka dziennie (dla ułatwienia wartość kaloryczna tego dodatku to prawie 2000 kcal). Czyż więc można się dziwić, że z czasem mleko dostało się na indeks pokarmów zabronionych w diecie redukcyjnej? Raczej nie. I mimo, że nowsze doniesienia mówią o właściwościach bardziej pomagających aniżeli przeszkadzających w redukcji tkanki tłuszczowej to jednak mit konieczności odrzucenia mleka w czasie, gdy się odchudzamy pozostaje niezmienny. Mogę się z tym stwierdzeniem zgodzić jedynie w przypadku osób dysponujących niskim poziomem tkanki tłuszczowej. 

Tym razem jednak chciałbym zwrócić Waszą uwagę na taki aspekt spożycia mleka, o którym do tej pory było cicho – na jego wpływ na zdolności poznawcze. 

Naukowcy ze Stanów Zjednoczonych wsparci kadrą z Australii postanowili sprawdzić czy występuje związek między spożyciem produktów mlecznych a zdolnościami umysłowymi. Nie chodziło im rzecz jasna o sportowców, lecz o osoby starsze, u których spadek sprawności umysłu z czasem stanowi coraz większy problem, szczególnie w starzejących się społeczeństwach. 

W badaniu wzięło udział blisko 1000 osób (M=399, K=573) w wieku 23-98 lat. Wszystkie te parametry wskazują na doniosłość wniosków przedstawionych przez badaczy. 

Możemy w nich przeczytać, że osoby spożywające produkty mleczne przynajmniej raz w ciągu dnia wykazywały się lepszymi parametrami w testach, którymi mierzono sprawność funkcji poznawczych. 

Pozwolę sobie zatem na małą konkluzję: obojętnie czy budujesz masę mięśniową, redukujesz tkankę tłuszczową, dbasz o stan swojego kośćca, czy też zależy Tobie na sprawności umysłowej – sięgaj po produkty mleczne. 

Zbyszko Tarczewski

Bibliografia: 

Crichton G.E., Elias M.F., Dore G.A., Robbins M.A., Relation between dairy food intake and cognitive function: The Maine-Syracuse Longitudinal Study. International Dairy Journal 22 (2012) 15-23