Kawa przed treningiem?

8 września 2018
47 Wyświetleń

Wypicie kawy jest jednym z naturalnych sposobów na pobudzenie organizmu. To jedna z najpopularniejszych używek. Pita prawie codziennie rano ,,daje kopa” i pozwala nam funkcjonować przez cały dzień. Wiele osób zastanawia się, czy jest ona skuteczna przed treningiem, czy daje nam dodatkową energię i czy jest bezpieczna, ponieważ zwiększa ciśnienie tętnicze i przyśpiesza rytm bicia serca.

Najważniejszą substancją zawartą w kawie jest kofeina, która wchłania się do organizmu po około pół godziny od wypicia. Jest to substancja psychoaktywna, dodająca energii, a także redukująca bóle odczuwane podczas ruchu naszego ciała, szczególnie podczas ćwiczeń wytrzymałościowych. Właściwości te są bardzo pozytywne dla osób ćwiczących, lecz subiektywnie zależy to całkowicie od nas samych. Indywidualną sprawą jest to, czy wypicie kawy przed treningiem pomaga nam w ćwiczeniach, czy może szkodzi, gdyż na każdego kawa działa inaczej.

Mnie osobiście kawa bardzo pomaga. Oczywiście piję tylko naturalną, czarną, mieloną, bez mleka, które „zabija” działanie kofeiny. Piję kawę na godzinę przed treningiem. Bardzo często chodzę na siłownię w godzinach wieczornych, po całym dniu pracy. W takim momencie wypicie kawy może się okazać zbawienne. Treningi bez odpowiedniej ilości energii, a co za tym idzie – z obniżoną motywacją do działania i trenowania, nie będą efektywne.

Zaobserwowałem również różnicę w odczuwaniu bólu związanym z trzymaniem sztangi. Na treningach, po wypiciu kawy, odczuwałem znacznie mniejszy dyskomfort związany z długim trzymaniem sztangi w pozycji do wycisku.

Osobiście odczuwam dużo korzyści związanych z konsumpcją kawy przed treningiem, lecz jest to wyłącznie moje osobiste odczucie. Na niektórych kawa działa inaczej; może np. gwałtownie zwiększyć ciśnienie, które po wysiłku może prowadzić do różnych powikłań związanych z sercem. Może również spowodować skutek odwrotny do zamierzonego – zmniejszyć nam energię. Należy więc przeprowadzić trening ,,kontrolny”, aby sprawdzić, czy kawa pomoże nam osiągnąć zamierzony cel na treningu, czy wręcz przeciwnie – zmniejszy nasze osiągi treningowe.

Autor: Dominik Skrzyński