Cynamon przeciw wysokiej glikemii i cholesterolowi

15 maja 2019
178 Wyświetleń

Cynamon to powszechna nazwa jednej z najbardziej znanych i najczęściej stosowanych przypraw w sztuce kulinarnej, ale okazuje się, że i sportowcy powinni się nim zainteresować. Pozyskiwany jest z kory drzewa – cynamonowca, ale może pochodzić z różnych gatunków cynamonowca. Najczęściej otrzymywany jest z cynamonowca cejlońskiego (Cinnamonum zeylanicum) i cynamonowca chińskiego (Cinnamonum cassia). Mało kto wie, że warto sięgać szczególnie po ten pierwszy rodzaj cynamonu. To ze względu na niższą zawartość w nim niebezpiecznych dla zdrowia kumaryn.

Kora cynamonowca dla diabetyków

Cynamonowi przypisuje się szereg właściwości prozdrowotnych. Jednakże wydaje się, że jest on szczególnie skuteczny w regulowaniu poziomu glukozy i cholesterolu we krwi.

Wyniki badań in vitro pokazały, że związki zawarte w korze cynamonu wykazują zdolność do hamowania aktywności enzymów zaangażowanych w trawienie węglowodanów. Innymi słowy: cynamon może pośrednio wpływać na zmniejszenie stężenia glukozy we krwi. Stwierdzono, że ekstrakt z cynamonu zmniejsza skuteczność takich enzymów, jak: maltaza, sacharaza, trzustkowa α-amylaza, czy też α-glukozydaza, przez co węglowodany są w mniejszym stopniu dostępne dla organizmu..

Dodatkowo w opracowaniach naukowych można znaleźć przesłanki świadczące o tym, że w stosunku do komórek naszego organizmu cynamon może wykazywać działanie naśladujące insulinę. W niektórych doświadczeniach, wykonanych na modelach zwierzęcych czy też z udziałem ludzi, odnotowano, że polifenole obecne w cynamonie mogą zwiększać wrażliwość tkanek naszego organizmu na insulinę (tzw. insulinowrażliwość), przez co działanie insuliny jest bardziej wydajne i dochodzi do skutecznej redukcji glikemii.

Peng i wsp. wykazali z kolei, że związki bioaktywne zawarte w cynamonie, takie jak katechiny, epikatechiny czy też procyjanidyny B2 mogą hamować powstawanie końcowych produktów zaawansowanej glikacji (AGEs, ang. advanced glycation end products). AGEs to szkodliwe związki, których akumulacja w naszym organizmie może predysponować do rozwoju chorób metabolicznych, np. cukrzycy typu II i miażdżycy.

Obserwacje te sugerują, że cynamon może być pomocny w kontrolowaniu stężenia cukru we krwi, co ma szczególne znaczenie w przypadku osób z zaburzoną gospodarką węglowodanową, cukrzycą typu II i insulinoopornością.

Kolejnym potwierdzeniem powyższego stwierdzenia jest metaanaliza opublikowana w 2012 roku na łamach poczytnego czasopisma Clinical Nutrition. Na podstawie 6 badań klinicznych autorzy tego opracowania wykazali, że cynamon w dawkach 1-6 g/dzień, stosowany przez okres od ok. 40 dni do 4 miesięcy, cechuje się zdolnością do obniżania stężenia glukozy we krwi, a także poziomu hemobloginy glikowanej (HbA1c). Jak widać, niejedna istotna publikacja potwierdza skuteczność cynamonu i nie powinno się go bagatelizować.

Cynamon jako naturalny lek na hipercholesterolemię?

W badaniach naukowych, przeprowadzonych z udziałem osób w wieku ok. 50 lat cierpiących na cukrzycę typu II, odnotowano, że podawanie cynamonu w dawkach 1-6 g dziennie przez 40 dni wpłynęło korzystnie na gospodarkę lipidową. Tak, to nie pomyłka! U cukrzyków także bardzo często występują nieprawidłowości związane z gospodarką lipidową. Stwierdzono, że u osób spożywających cynamon nastąpiło obniżenie stężenia triglicerydów (o 23-30%), cholesterolu całkowitego (o 12-26%) i cholesterolu LDL we krwi (o 7-27%). Bez zmian pozostał tylko poziom dobrego cholesterolu HDL. Można zatem wnioskować, że suplementacja cynamonem może zmniejszać czynniki ryzyka sercowo-naczyniowego u osób z cukrzycą.

Ale to jeszcze nie koniec… Korzystny wpływ cynamonu na poziom lipidów we krwi potwierdzają również wyniki obszernej metaanalizy pochodzącej z 2013 roku. Autorzy tej pracy dowiedli, że spożywanie cynamonu w dawkach 120 mg – 6 g na dzień przez 4-18 tygodni – może wiązać się ze znacznym obniżeniem stężenia cholesterolu całkowitego (o 15,6 mg/dl), cholesterolu LDL (o 9,4 mg/dl) i triglicerydów (o 29,6 mg/dl). Stwierdzono również niewielki, bo o 1,66 mg/dl, wzrost cholesterolu HDL. Czyli nastąpiła jak najbardziej pozytywna zmiana w profilu lipidowym – i to tylko dzięki niepozornej przyprawie.

W badaniach na zwierzętach także wykazano, że cynamon wpływa korzystnie na obniżenie cholesterolu całkowitego i cholesterolu LDL, zarówno u zdrowych osobników, jak i chorych na cukrzycę.

Okazuje się, że cynamon to nie tylko aromatyczna przyprawa, która nadaje potrawom szczególny smak, lecz również wartościowy składnik diety ze zdrowotnego punktu widzenia. Pewnym problemem może być tylko fakt, że ciężko sobie wyobrazić jego regularne spożycie, dzień w dzień, w ilości ok. 1-6 g. Pewnym rozwiązaniem może być stosowanie produktów zawierających wyciąg z kory cynamonowca. Występuje on m.in. w suplementach diety, np. w połączeniu z ekstraktem z liści morwy białej, jako preparat pomagający w utrzymaniu prawidłowego poziomu cukru we krwi.

Bartosz Kulczyński