Ćwiczenie mięśni głębokich

30 grudnia 2018
284 Wyświetleń

W natłoku codziennych spraw często zapominamy o jakiejkolwiek aktywności fizycznej. Wiele osób po przyjściu z siedzącej pracy ponownie zasiada, ale zamiast biurowy komputer, przed oczami ma telewizor. Często wolimy stać w korku, zamiast poświęcić trochę więcej czasu na spacer lub podróż rowerem. Jednocześnie obecnie promowana jest szeroko pojęta świadomość zdrowotna. W czasie wolnym uczęszczamy na siłownię, by trenować przy użyciu specjalistycznych maszyn. W ten sposób jednak nie rozwijamy się całkowicie i nie wykorzystujemy całkowitego potencjału naszego ciała. W codziennych czynnościach, np: chodzeniu, podnoszeniu przedmiotów, schodzeniu i wchodzeniu po schodach, kształtowane są tzw. mięśnie głębokie. Biorą one znaczny udział także w treningu na siłowni, wspomagając najważniejsze partie mięśniowe. Aby zachować ich proporcjonalny rozwój względem całego ciała, proponuję ćwiczenia aerobowo-siłowe, które pozwolą im się odpowiednio  rozwinąć.

Mięśnie głębokie zwane są inaczej mięśniami posturalnymi lub stabilizującymi. Są one odpowiedzialne za stabilizację oraz prawidłową posturę naszego ciała. Między innymi wspomagają kręgosłup i utrzymują naszą sylwetkę w prawidłowej pozycji. Zalicza się do nich np. mięsień poprzeczny brzucha lub najszerszy mięsień grzbietu. Nazwa ,,głębokie” odpowiada więc raczej funkcji tych mięśni, niż ich anatomicznemu położeniu.

Mięśnie te mają ogromne znaczenie także podczas treningów siłowych. Energia potrzebna do zainicjowania ruchu zawsze wychodzi z centrum naszego ciała do obwodu. Pierwszą czynnością, którą wykonujemy podczas np. ,,siadów”, jest stabilizacja odcinka kręgosłupa, a dopiero potem przeniesienie wysiłku na kończyny. Pomimo tego, że właściwe ćwiczenie nie angażuje zbytnio mięśni stabilizacyjnych, wymaga jednak ich aktywację. Im bardziej rozwinięte mamy nasze mięśnie głębokie, tym większą siłę możemy wygenerować podczas treningów, a potem zawodów siłowych. Dobrze rozwinięte mięśnie głębokie odpowiadają także za harmonijny rozwój mięśni całego ciała. Dzięki ćwiczeniu mięśni głębokich podczas treningów na siłowni możemy wypracować sobie proporcjonalną, atletyczną sylwetkę.

Najlepszym i zarazem najprzyjemniejszym, prostym „domowym ćwiczeniem” jest spacer. Oprócz zapewnienia relaksu i odpoczynku, pozwala również naszemu ciału wspomagać kręgosłup, którego kręgi są nadużywane podczas ćwiczeń na siłowni, np. podczas treningów trójboju siłowego. Podobnym ćwiczeniem mającym zbawienne znaczenie dla naszych pleców jest pływanie, podczas którego rzeźbione są również mięśnie, głównie ramion. Pływanie jako trening polecane jest również osobom, które uległy wszelkiego rodzaju kontuzjom i które z tego powodu przerwały trening na siłowni, a chcą cały czas utrzymać doskonały stan ciała i siłę.

W skład mięśni głębokich, oprócz grzbietu i brzucha, wchodzą również mięśnie ud i pośladków. Są one odpowiedzialne za utrzymanie naszych bioder w odpowiedniej pozycji oraz stabilizują pozycję ud i kolan. Ich praca jest najbardziej harmonijna, kiedy stoimy przed zadaniem utrzymania równowagi. Najlepszym ćwiczeniem w takim razie jest wszelkiego rodzaju ruch z piłką fitness. Przykładowym ćwiczeniem może być trening brzucha w postaci podnoszenia na przemian nóg z podparciem ich o piłkę do fitnessu. Jednocześnie z utrzymaniem równowagi angażujemy do pracy mięśnie skośne brzucha, które również wchodzą w skład mięśni głębokich. Innym bardzo przydatnym przyrządem jest tzw. ,,piłka BOSU’’. Jest to półokrągła piłka, na której stajemy. Podczas stania możemy wykonywać również lekkie ćwiczenia siłowe, np. podnoszenie hantelków.

Oprócz odpowiedniego trenowania mięśni głębokich (trening taki możemy wykonywać dodatkowo, najmniej 2 razy w tygodniu), należy pamiętać o odpowiedniej suplementacji, która dostarczy naszym mięśniom niezbędnych witamin i materiału budulcowego. Warto również przyjmować dodatkowo magnez, który niweluje skurcze i wspomaga regenerację, a to pozwala nam szybciej powrócić na siłownię.

Autor: Dominik Skrzyński