WYPOCZYNEK – NIEODZOWNY ELEMENT TWOJEGO PROGRESU TRENINGOWEGO

12 stycznia 2018
482 Wyświetleń


Dążąc do osiągnięcia swoich wyznaczonych celów treningowych, powinniśmy być świadomi pewnego rodzaju klucza, który z pewnością przełoży się na nasz progres w treningach.

Składowymi sukcesu są:

  • optymalnie zbilansowana dieta,

  • właściwie dostosowany trening,

  • odpowiednie nawodnienie,

  • suplementacja,

  • wystarczająca ilość wypoczynku.

Wypoczynek wymieniłem jako ostatni, ponieważ przez wielu z Was jest lekceważony.

Regenerujemy się głównie, gdy odpoczywamy, a odpoczywamy najefektywniej, kiedy śpimy.

ROLA SNU W SPORCIE

Pamiętaj o jednej ważnej kwestii:

osiągasz progres treningowy (czy sylwetkowy) w momencie, w którym odpoczywasz, a nie podczas treningu.

Aktywność fizyczna sama w sobie to szereg procesów, niekoniecznie sprzyjających Twojej tkance mięśniowej, takich jak choćby występujący po niej katabolizm. W momencie, kiedy zapadasz w sen, Twój organizm produkuje hormon wzrostu, który przekłada się zarówno na progres sylwetkowy, jak i przyrost określonych cech motorycznych, np. siły.

Rola snu jest niezwykle istotna w życiu każdego z nas. Nie lekceważ wypoczynku, jeśli zależy Ci na zdrowiu oraz rozwoju.

LEKCEWAŻENIE SNU

W dzisiejszym pędzie życia narzekamy na brak czasu.

Sen jest jednak jednym z tych elementów, na który wręcz musimy znaleźć czas!

Długość snu w ciągu nocy powinna oscylować między 7 a 9 godzinami. Dodatkowo wskazane jest (w miarę możliwości) korzystanie z tzw. power napów, czyli krótkich drzemek w ciągu dnia trwających do 15 min. Znakomicie wpływają one na samopoczucie oraz procesy regeneracyjne naszego organizmu.

Niedostateczna ilość snu przekłada się na problemy z koncentracją oraz pamięcią. Ponadto może pojawić się wiele niepokojących symptomów, np. przemęczenie, niepokój czy rozdrażnienie, których nie powinniśmy lekceważyć.

WYPOCZYNEK – PODSUMOWANIE

Dbając o wytyczne, które dotyczą rozwoju Twojej wymarzonej sylwetki oraz wyników sportowych, szczególnie pamiętaj o wypoczynku. Jego brak znacząco odbije się na Twoim zdrowiu oraz samopoczuciu. Zadbaj o to, co naprawdę ważne.

Powodzenia!

Krzysztof Bałakier

A więcej o śnie w aspekcie życia sportowca znajdziecie w artykułach:

SEN Sportowca, czyli – Twój Odrzucony Przyjaciel….

oraz

Sen, drzemka w kulturystyce