WODA a TRENING

14 grudnia 2017
236 Wyświetleń


Podstawy fizjologii wysiłku mówią, że odpowiednie nawodnienie organizmu przed treningiem przekłada się w znacznym stopniu na efektywności danej sesji treningowej.

Optymalne nawodnienie organizmu sprawi, że Twój trening będzie z pewnością wydajniejszy.

Niewielkie odwodnienie Twojego organizmu przełoży się na znaczne obniżenie Twojej wydolności.

Uczucie pragnienia to już proces, który wpływa na obniżenie działań Twoich cech motorycznych.

Jak już czujemy pragnienie, to znak, że proces odwodnienia organizmu się zaczął…

Badania wykazują, że 2-3% odwodnienie może spowodować spadki szybkości o ok. 6-8%, spadek siły mięśniowej w granicach 8-10%. Niby dane statystyczne nie muszą przerażać amatorów sportu, ale profesjonalnym atletom uświadamiają, że taki czynnik może wpłynąć na to, czy znajdą się na podium, czy też nie…

JAK CHRONIĆ SIĘ PRZED ODWODNIENIEM ?

Można rzec w prosty sposób… pić wodę. Owszem należy spożywać wodę, by chronić się przed odwodnieniem.

Znaczenie ma jakość wody i stopień jej mineralizacji.

Sugeruję, aby spożywać wodę średnio mineralizowaną w ciągu dnia. Natomiast w czasie treningu, w którym tracimy duże ilości wody w postaci potu, proponowałbym stosowanie wody wysoko mineralizowanej, by na bieżąco nasz organizm mógł uzupełniać tracone podczas wysiłku cenne mikroelementy.

Spożywanie odpowiedniej dla każdego ilości wody znacznie wpłynie na zmniejszenie niechcianych kurczy mięśniowych.

Krzysztof Bałakier

Autor zdjęcia: Hubert Przybysz