Witaminy z grupy B. Poznaj ich zalety. Część 2

3 stycznia 2018
340 Wyświetleń


Witaminy to związki chemiczne, które są niezbędne dla zachowania zdrowia i prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu.

Jako ciekawostkę warto dodać, że do witamin z grupy B – oprócz tych dobrze nam znanych, które omówiliśmy wcześniej – zalicza się też kwas orotowy (wit. B13), kwas pangamowy (wit. B15) i amigdalinę (wit. B17), których działanie i zastosowanie budzi wiele kontrowersji.

 

Witamina

Zalety

Objawy niedoboru

Źródła

B7 Wspomaga prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego, skóry, włosów i paznokci, poprawia przemianę glukozy, wspomaga wchłanianie wit. C, poprawia stan psychiczny ciężarnych Wypadanie włosów, problemy skórne, Podroby, żółtka jaj, orzechy włoskie i ziemne, migdały, sardynki
B8 Łagodzi objawy schizofrenii, korzystnie wpływa na poziom insuliny i insulinooporność, jest prekursorem przekaźników hormonalnych, buduje błony komórkowe, niezbędna do powstawania włókien mięśniowych Wahania nastroju, depresja, nadpobudliwość, problemy skórne, neuropatia cukrzycowa, impotencja u mężczyzn, podwyższenie poziomu cholesterolu Drożdże, fasola, soczewica, pełnoziarniste produkty zbożowe, podroby, cytrusy
B9 Reguluje podziały komórkowe i przemiany biochemiczne, pomaga w tworzeniu przekaźników biochemicznych, łagodzi skutki stresu, zmniejsza ryzyko występowania anemii i nowotworów Anemia, ogólne osłabienie, neuropatia, spadek tempa regeneracji komórek, zajady, uszkodzenie płodu, problemy z pamięcią, zahamowanie wzrostu, zaburzenia psychiczne Podroby, pestki dyni, szpinak
B12 Poprawia metabolizm, zmniejsza zmęczenie, chroni układ sercowo-naczyniowy przed nadmiarem homocysteiny, zwiększa liczbę plemników w nasieniu, przywraca lepszą kontrolę nastroju i poprawia funkcje kognitywne u starszych osób Przewlekłe zmęczenie, trudności z koncentracją, wahania nastroju, bóle mięśniowo-stawowe, osłabienie apetytu, problemy trawienne, krwawienie dziąseł, zawroty głowy i płytki oddech Podroby, ryby, drób i mięso czerwone z wolnego chowu, nabiał
B13 Bierze udział w syntezie DNA, może zmniejszać nasilenie przewlekłej dysfunkcji serca, spowalnia procesy starzenia się, poprawia funkcjonowanie wątroby Przedwczesne starzenie się, stwardnienie rozsiane, przewlekłe zapalenie wątroby Warzywa korzeniowe, serwatka
B15 Pomaga w produkcji neuroprzekaźników i hormonów, poprawia metabolizm glukozy, działa antybakteryjnie i antywirusowo, wspomaga pracę wątroby i układu odpornościowego Wysoki poziom LDL, miażdżyca, przewlekłe stany zapalne stawów, przewlekłe zmęczenie, nadciśnienie, napady padaczkowe Pełnoziarniste produkty zbożowe, pestki słonecznika i dyni
B17 Stosowana w medycynie alternatywnej jako środek antyrakowy Obecnie brak danych Pestki wiśni, migdałowca, moreli, śliwy, brzoskwini

 

Joanna Rogers