Więcej Tłuszczu – Słabsze Mięśnie!

19 stycznia 2017
90 Wyświetleń

Wielu z Was zapewne zastanawia się czy powinno się o tej porze roku budować masę mięśniową, czy też rozpocząć krótką redukcję i dopiero po zmniejszeniu ilości tłuszczu zapasowego wrócić do powiększania mięśni. Problem jest bardzo ważny, gdyż trudno jest budować mięśnie bez zwiększania ilości tkanki tłuszczowej. Rosną nam mięśnie, ale i powiększa się ilość tłuszczu, który później będziemy musieli zgubić. Jeśli tego tłuszczu na starcie jest już dość dużo, może to stanowić problem. Na marginesie dodam jednak, że dieta JEM / NIE JEM, którą zaprezentowałem w numerze 1 i 2 Perfect Body (artykuły są dostępne online na stronie www.perfectbody.pl), według relacji wielu ją stosujących, pozwala na rekompozycję proporcji ciała i przyrost głównie masy mięśniowej, przy zaledwie niewielkim (jeśli w ogóle) wzroście tłuszczowej. Cóż więc wybrać: masę czy też redukcję?

Małej podpowiedzi co do tego, jak rozstrzygnąć ten odwieczny dylemat dostarcza nam badanie wykonane na University of Michigan z siedzibą w Ann Arbor (USA). Naukowcy postawili sobie za cel sprawdzenie czy i w jaki sposób ilość posiadanej, podskórnej tkanki tłuszczowej może wpływać na jakość oraz funkcjonalność mięśni. W badaniu wzięło udział 634. młodych, nieotyłych ludzi (średnia wieku wynosiła około 23 lat). Panowie stanowili mniejszość, było ich zaledwie 253. Wszyscy uczestnicy, przez 12 tygodni, poddawani byli treningowi siłowemu. Pod pojęciem jakości mięśni (jakże ważnym dla nas) badacze zdefiniowali dwa parametry: zarówno siłę, jak i wielkość mięśni – wrócimy do tego za moment.

We wnioskach możemy przeczytać, że na początku badania (warunki wstępne) ilość podskórnej tkanki tłuszczowej była w niezależny sposób związana z niższą jakością mięśni – zarówno u mężczyzn, jak i u kobiet (bezczynność). Po zakończeniu 12-tygodniowego eksperymentu z treningami siłowymi zauważono silny, negatywny związek między ilością tkanki tłuszczowej, a siłą i wielkością mięśni – wyłącznie u mężczyzn. Badacze stwierdzili, że ilość podskórnej tkanki tłuszczowej wykazuje u mężczyzn negatywny związek z jakością mięśni.

Jeśli przyjmiemy wyniki tego badania za wskazówkę zauważymy, że jeśli zależy nam na tym, aby mięśnie były duże i silne – NIE możemy dopuścić do zbytniego przyrostu tkanki tłuszczowej. Wracając do początkowego pytania, jeśli masz jeszcze jakiekolwiek wątpliwości czy powinieneś się redukować, odpowiedź brzmi – POWINIENEŚ ?

Zbyszko Tarczewski

Bibliografia:

1. Peterson MD, Liu D, Gordish-Dressman H, Hubal MJ, Pistilli E, Angelopoulos TJ, Clarkson PM, Moyna NM, Pescatello LS, Seip RL, Visich PS, Zoeller RF, Thompson PD, Devaney JM, Hoffman EP, Gordon PM.; Adiposity attenuates muscle quality and the adaptive response to resistance exercise in non-obese, healthy adults.; Int J Obes (Lond). 2011 Aug;35(8):1095-103. doi: 10.1038/ijo.2010.257. 

Wystaw komentarz