w CAŁOŚCI czy w KAWAŁKACH?

16 stycznia 2017
187 Wyświetleń

Odpowiedź na to pytanie będzie brzmiała diametralnie różnie w zależności od celu dietetycznego, jaki sobie postawiliście.

Wczytajmy się najpierw w wyniki badania przeprowadzonego przez pracowników Uniwersytetu Stanu Arizona, którzy zaprosili 301 swoich studentów do zrobienia prostego testu. Poproszono ich o konsumpcję bajgla w dwóch postaciach: w całości, bądź też pokrojonego na ćwiartki. 20 minut po tym miniposiłku (w innym badaniu zespołu naukowców w podobnym składzie wykazano, że niektóre potrawy trudno zaliczyć jednoznacznie do kategorii „przekąska” bądź też „posiłek”) serwowano podmiotom badania kolejny, tym razem testowy, którym mogli nasycić się do woli. Okazało się, że osoby, którym podano bajgla w jednym kawałku zjadły nie tylko więcej, ale również bardziej skorzystały z następnego posiłku.

Jeśli zaś pierwotny bajgiel był podany w kawałkach, sycił bardziej od razu, jak też w dłuższej perspektywie czasu. 

Wnioski z tego są proste: jeśli masz problem z głodem – kawał mięsa, którym będziesz się raczyć dziel na mniejsze cząstki. Wtedy zaś, gdy budujesz masę mięśniową i chcesz wchłonąć jak najwięcej kalorii, jedz pokarmy w jak największych porcjach.

Zbyszko Tarczewski

Bibliografia:

Wadhera D, Capaldi ED., Wilkie L, Multiple pieces of food are more rewarding than an equicaloric single piece of food in both animals and humans, www.eurekalert.org Public release date: 10-Jul-2012

Wadhera D, Capaldi ED., Categorization of foods as "snack" and "meal" by college students. Appetite. 2012 Jun;58(3):882-8.