Twój pierwszy suplement

10 lutego 2019
32 Wyświetleń

Wprawdzie swoją przygodę z siłownią rozpocząłeś niedawno, ale trenujesz już pewien czas i widzisz już pewne pozytywne zmiany; ubywa tłuszczu a przybywa mięśni. Koledzy chwalą się wkoło tym, co kto bierze, a więc i Ty dochodzisz do wniosku, że chyba najwyższa pora, aby spróbować jakiegoś suplementu. I tu pojawia się nieśmiertelne pytanie: co na początek?

Na początek wyjaśnienie: suplementy to nie jakieś cudowne środki, po których mięśnie rosną z dnia na dzień, jak po mocnych sterydach; to środki uzupełniające dietę, na co zresztą wskazuje sama ich nazwa. Tylko czy aż…?! Suplementy, chociaż są pośród nich środki działające stricte anabolicznie, to jednak – w ogólniej swojej masie – w pierwszej kolejności uzupełniacze diety. Ale w sportach siłowych i sylwetkowych, obok właściwego treningu, to właśnie dieta jest najważniejsza. Jak ważna? A no tak, że bez właściwej diety to nie rozwiną mięśni nawet najsilniejsze sterydy. W wielu badaniach dowiedziono, że odpowiednia, obfitująca w białko dieta działa po prostu anabolicznie, czyli podobnie do osławionych sterydów anabolicznych. Mało tego – odpowiednio wysoka podaż białka nie tylko buduje mięśnie, ale jednocześnie ułatwia również redukcję tkanki tłuszczowej.

Jeżeli więc myślisz o rozpoczęciu suplementacji, przeanalizuj swoją dietę pod kątem poziomu spożycia białka. Jeżeli myślisz o wielkich mięśniach, to powinieneś go zjadać przynajmniej 2 g na kg wagi swego ciała. Jeżeli więc ważysz np. 75 kg, musisz zjadać codziennie przynajmniej 150 g białka. Należy podejrzewać, że możesz mieć z tym problem. Ściągnij z sieci jakieś tabele żywieniowe i policz dokładnie… dostarczyć codziennie taką porcję białka nie jest wcale banalnie łatwym zadaniem.

Dlatego „na pierwszy ogień” powinna pójść właśnie odżywka wysokobiałkowa. Nie ma bowiem łatwiejszego sposobu na zbilansowanie diety pod względem udziału białek. Jedną jej miarkę powinieneś przyjąć na pewno przy pierwszym posiłku potreningowym. Poza tą jedną regułą, pozostałe jej porcje możesz stosować dowolnie, w dogodnych dla siebie porach dnia – w ten sposób, aby uzyskać optymalny zakres dobowego spożycia białka, na poziomie min. 2g/kg masy ciała.

Sławomir Ambroziak