Twój pierwszy start w biegu – o tym musisz pamiętać!

6 lutego 2019
165 Wyświetleń

Decydując się na pierwszy start w biegu, wielu z nas zastanawia się pewnie, jak to będzie. Czy na pewno nie zaliczę jakiejś wtopy? Czy wezmę z domu wszystko, co potrzebne? To duży stres, ale strach ma wielkie oczy. Przedstawiam listę rzeczy, o których musisz pamiętać przed biegiem oraz w dniu startu, aby wszystko się udało, jak należy.

Lista startowa

Jeżeli jesteś już zapisany na bieg i wniosłeś opłatę startową, to świetnie! Pamiętaj jednak, aby sprawdzić, czy jesteś na liście startowej. Bywa, że przez błąd systemu lub niedopatrzenie organizatora biegacz nie jest wciągnięty na listę, co później przed startem generuje niepotrzebne problemy. Upewnij się więc, że jesteś w oficjalnym gronie śmiałków gotowych podjąć wyzwanie.

Regulamin

W środowisku biegaczy mówi się, że regulamin to taka powieść, którą każdy zna, ale nikt jej nie czyta. Zapewniam Cię jednak, że warto przeczytać go od deski do deski, aby uniknąć zaskoczenia w trakcie zawodów. Zapoznaj się z trasą, klasyfikacjami oraz planem godzinowym imprezy. Kiedy uzbroisz się w taką wiedzę, będzie Ci znacznie łatwiej.

Odbiór pakietu

Im wcześniej odbierzesz swój pakiet startowy – tym lepiej, zarówno dla Ciebie, jak i dla organizatora. W dniu startu są zawsze spore kolejki, dlatego jeśli masz możliwość, odbierz swój pakiet 1 czy nawet 2 dni wcześniej. To oszczędność czasu i stresu.

Numer startowy + chip

W Twoim pakiecie, oprócz upominków od sponsorów, powinny znaleźć się dwie najważniejsze rzeczy – numer startowy oraz chip do pomiaru czasu. Czasami chip jest integralną częścią numeru, a czasami jest zapakowany oddzielnie i trzeba go przed startem przywiązać do buta. Sprawdź to dokładnie – upewnij się, że masz jedno i drugie. W pakiecie powinieneś także otrzymać agrafki do przypięcia numeru do koszulki.

Żołnierski zwyczaj

W przeddzień startu przygotuj sobie skompletowany strój od A do Z (trochę po żołniersku). Naładuj pulsometr, przyszykuj ewentualnie pas na klucze i dokumenty. Upewnij się, że masz absolutnie wszystko i niczego nie będziesz już musiał szukać rano. Pamiętaj o dokumencie tożsamości, który będzie Ci potrzebny, jeśli jeszcze nie odebrałeś pakietu.

Nastaw budzik, nawet gdy go nie używasz

Ustaw sobie budzik – koniecznie, ponieważ często w nocy przed startem bardzo trudno jest zasnąć przez emocje. Bywa, że biegacz zasypia bardzo późno i trudno mu się jest rano dobudzić. A zatem, nawet jeśli na co dzień nie korzystasz z budzika, tym razem nastaw go koniecznie.

Przebudzenie i jedzenie

Po przebudzeniu się polecam chłodny prysznic, aby pobudzić krążenie i chęć do życia. Śniadanie najlepiej zjeść około 2-2,5 godzin przed startem, aby nie ciążyło później na żołądku. Teraz już tylko wystarczy zabrać ze sobą wszystko, co sobie wcześniej przygotowałeś, i możesz śmiało ruszać na start.

Wcześniej na start

Na starcie pojaw się minimum godzinę wcześniej, abyś na spokojnie zdążył (odebrać pakiet), przebrać się i zrobić rozgrzewkę. Biuro Zawodów, depozyt, miejsce startu i toalety są przeważnie oznaczone strzałkami, więc nie powinieneś mieć większych problemów z odnalezieniem ich. Na start przybądź około 10-12 minut wcześniej, aby uniknąć późniejszych przepychanek.

Znajdź swoją strefę

Jeśli organizator przewidział strefy czasowe na starcie, znajdź tabliczkę z Twoim przedziałem. Np. 10km: 50:00-55:00. Dzięki temu wystartujesz z osobami, które pobiegną w Twoim tempie lub przynajmniej zbliżonym, dzięki czemu nikt nikogo nie stratuje.

Biegnij… za balonami

Na pierwszy raz warto podpiąć się pod pacemakerów – to ci faceci (a często także kobiety) z przyczepionymi balonami, na których są napisane czasy, na jakie będą biegli. Zabierz się razem z nimi; oni będą nadawali tempo, a Ty nie będziesz musiał martwić się o to, czy nie biegniesz czasami za szybko lub za wolno.

Pierwsze chwile po biegu

Po biegu odbierz medal i kieruj się dalej, aby nie tamować ruchu na mecie. Odejdź w spokojne miejsce, aby odpocząć i chwilę się zrelaksować. Nie zapomnij chwilę potruchtać, aby zminimalizować zakwaszenie mięśni. Po 10-15 minutach idź coś zjeść. Być może organizator zapewnił posiłek po biegu (powinieneś to wiedzieć z regulaminu), wówczas musisz udać się w to miejsce ze specjalnym talonem, który był w pakiecie startowym, lub iść ze swoim numerem, na którym zaznaczą Ci, że odebrałeś posiłek.

Gratulacje! Przeżyłeś swój debiut w zawodach, teraz już będzie łatwiej. Nie pozostało Ci więc nic innego, jak tylko wrócić do domu lub iść w miasto świętować swój sukces. Do zobaczenia na kolejnych biegach!