Trening na małych ciężarach?

8 grudnia 2016
94 Wyświetleń

W poprzednim numerze Perfect Body Bryan Haycock szczegółowo omawiał nowy system treningowy nastawiony na bardzo szybki przyrost mięśni – Myo-Reps. Być może część z Was zetknęła się wtedy po raz pierwszy z pojęciem treningu kaatsu. Dla przypomnienia: wykorzystuje on specjalne opaski, które powodują efekt okluzji mięśni. Za pomocą owych opasek przepływ krwi w trenowanych komórkach mięśniowych ulega znacznemu ograniczeniu. Wiemy również z lektury różnych artykułów w Perfect Body, że nagromadzenie w ćwiczonych mięśniach metabolitów wynikających z ich pracy może być znaczącym stymulatorem przyrostów mięśniowych. Ze względu na utrudniony przepływ krwi w mięśniach trening kaatsu pozwala na wykorzystywanie znacznie mniejszych obciążeń niż te standardowo stosowane w siłowniach. Zapomnijcie o obciążeniach rzędu 80% 1CM (ciężaru maksymalnego) i przywitajcie różowe ciężarki o np. 20% 1CM. W związku z tym, iż ćwiczenia wykorzystujące opaski uciskowe nazywane są w Japonii treningiem kaatsu nie może dziwić, że i tym razem płyną stamtąd kolejne doniesienia o skuteczności tego typu treningu.

Naukowcy z Uniwersytetu w Tokio poprosili dziewięciu uczestników badania o wykonywanie wyprostów (triceps) i uginań (biceps) ramion. Okazało się, że zastosowanie opasek kaatsu powoduje zwiększenie aktywności włókien mięśniowych oraz stężenia metabolitów pracujących mięśni. Wniosek z tego płynie oczywisty – trening kaatsu po raz kolejny okazał się być przydatnym narzędziem pozwalającym w efektywny sposób ćwiczyć z wykorzystaniem niewielkiego ciężaru.

A jeśli nie macie w domu odpowiednich opasek uciskowych (a założę się, że większość z nas będzie z tym miała problem) powróćcie do numeru 17. Perfect Body, do wspomnianego na wstępie artykułu (celem uzupełnienia wiedzy o mechanizmach determinujących skuteczność treningu kaatsu polecam lekturę publikacji Sławomira Ambroziaka – Pigułka Hipoksji), aby dowiedzieć się, jak wykorzystać dostępne sztangi i maszyny, tak by uzyskać podobne efekty. A trening na małych ciężarach wydaje się być bardzo atrakcyjną opcją szczególnie dla osób starszych oraz tych z niektórymi rodzajami urazów. A więc – do dzieła!

Zbyszko Tarczewski

Bibliografia:

Yasuda T, Fukumura K, Fukuda T, Iida H, Imuta H, Sato Y, Yamasoba T, Nakajima T, Effects of low-intensity, elastic band resistance exercise combined with blood flow restriction on muscle activation, Scand J Med Sci Sports. 2012 Jun 27. doi: 10.1111/j.1600-0838.2012.01489.x.

Wystaw komentarz