Tabata

12 października 2018
141 Wyświetleń

Jednym z najpopularniejszych i najbardziej efektywnych ćwiczeń interwałowych jest Tabata. Ćwiczenie to odpowiedzialne jest za szybkie spalanie tkanki tłuszczowej i zwiększenie wydolności naszego organizmu. Trening przy użyciu tej metody jest łatwy i krótki, można go wykonywać w każdym miejscu, zarówno na siłowni, jak i w warunkach domowych. Efekty po jego regularnym wykonywaniu są szybko zauważalne i pomagają w wielu dziedzinach sportowych. Tabata stosowana jest przede wszystkim przez bokserów.

Trening ten powinna poprzedzać odpowiednia rozgrzewka. Tabata to trening przy najwyższej intensywności, co oznacza, że nasz organizm działa w jego trakcie na największych obrotach; zarówno nasze organy wewnętrzne, jak i mięśnie. Dobrą rozgrzewką mogą być pompki lub skakanka. Ćwiczenia te przygotują nasz organizm do wysiłku, który nastąpi po kilkuminutowej rozgrzewce.

Podstawowa Tabata polega na połączeniu dwóch ćwiczeń naturalnych. Na początku wykonujemy pompkę, następnie wyskakujemy do góry. Ćwiczenie to powtarzamy w ciągu 20 sekund przy jak największej intensywności i z jak największą szybkością, tak aby wysiłek ten był odczuwalny przy każdej serii. Po 20 sekundach następuje 10 sekund przerwy. Niedostateczny czas odpoczynku pozwala na jak największe zmęczenie organizmu, co prowadzi do lepszych efektów cardio, przy jednoczesnym spalaniu tłuszczu. Aby zwiększyć intensywność treningu, możemy dodać inne ćwiczenia naturalne, np. brzuszki lub dodatkową pompkę. Taki trening wykonujemy w 8 seriach.

Aby zwiększyć zaangażowanie naszych mięśni, ćwiczenia można tu wykonywać z dodatkowym obciążeniem, specjalistyczną kamizelką lub pasem, albo obciążeniami na nadgarstki i nogi. Takie ćwiczenie zwiększa napięcie mięśni, co zwiększa z kolei efektywność wysiłku beztlenowego, którą zawdzięczamy treningom interwałowym. Obciążenie zmniejsza ilość powtórzeń, które jesteśmy w stanie wykonać, i powinno być dobierane dla każdego indywidualnie.

Przy treningu Tabata trzeba szczególnie pamiętać o nawodnieniu organizmu.

Autor: Dominik Skrzyński