Stawy kolanowe

24 lutego 2019
62 Wyświetleń

Stawy kolanowe są jednymi z najbardziej używanych przez nas stawów. Wykorzystujemy je każdego dnia podczas poruszania się, biegania, pływania, podnoszenia ciężarów, jak i w codziennych czynnościach. W wyniku ciągłego ich używania, nie działają one przez całe nasze życie z jednakową doskonałością. Po pewnym czasie lub po pewnych czynnościach możemy odczuwać ,,zmęczenie materiału”. Możemy jednak się przed tym uchronić. W ćwiczeniach należy przede wszystkim pamiętać o prawidłowej technice, która ratuje nas przed niepożądanymi kontuzjami, oraz o konsekwentnym i regularnym rozciąganiu, które wydłuża ich prawidłowe funkcjonowanie. Istnieje wiele przyczyn bólu kolan, jak również wiele sposobów, aby zwalczyć go i dłużej cieszyć się aktywnym trybem życia.

Ból kolana może dopaść każdego, niezależnie od jego aktywności fizycznej i wieku. Objawiać się może zarówno podczas zginania, jak i prostowania nogi, podczas wysiłku, jak również w stanie spoczynku. Najbardziej dokuczliwy ból objawia się jednak podczas codziennych czynności: podczas podnoszenia rzeczy, wchodzenia i schodzenia ze schodów, podczas siadania i wstawania. Ogranicza on nam w ten sposób możliwości ruchowe, jak również całkowitą dawkę ruchu każdego dnia. W zależności jednak od źródła problemu, możemy zapobiegać mu na różne sposoby. Jeśli nie widzimy natomiast żadnych przyczyn naszego bólu, należy skontaktować się z lekarzem, który nam pomoże wrócić do zdrowia i na nowo cieszyć się z aktywnego, satysfakcjonującego życia.

Najczęstszą przyczyną bólu stawów kolanowych jest wzmożony wysiłek fizyczny, który dotyczy najczęściej osób młodych. Najczęściej objawia się on biegaczom tuż po treningu i jest umiejscowiony w okolicach rzepki. Jeśli nie jest on spowodowany jakimś bezpośrednim urazem, wynika z błędów w technice treningowej, z niewłaściwego sposobu biegania, źle dobranego obuwia, które krępuje nasze ruchy lub nie uwzględnia wad stóp. Bieg po zbyt twardym podłożu również nadwyręża nasze stawy, podobnie jak brak rozgrzewki lub zwykłe przetrenowanie . Takiego bólu nie należy lekceważyć, gdyż może on ujawnić uraz stawu lub postępujące uszkadzanie się chrząstki. Chrząstka po pewnym czasie stanie się chropowata, a ból będzie się nasilał i towarzyszył nam również w codziennych czynnościach. Problemy te można zmniejszyć, stosując zimne okłady na bolące miejsca. Można używać ortezy – specjalistycznej opaski, która podtrzymuje rzepkę. Czasami złagodzenie bólu da nam odpowiednio długa przerwa pomiędzy biegami, jak również zmniejszenie intensywności treningu.

Bardzo często na siłowni doznajemy różnych kontuzji związanych z nieodpowiednią techniką ciągów i siadów. Podczas siadów należy pamiętać, aby nie obniżać tułowia zbyt nisko. Należy zatrzymać się, kiedy dojdziemy do kąta prostego między podudziami a udami. Przy głębszych przysiadach następuje stopniowa degradacja stawów kolanowych. Podczas ćwiczeń z tzw. ,,rwaniem” i ,,podrzutem” robi się zazwyczaj bardzo głęboki przysiad,  który sprawia, że stawy kolanowe stają się coraz bardziej zniszczone; doprowadza to do zmian zwyrodnieniowych chrząstki stawowej.

Na stan naszych kolan ma wpływ również maź stawowa, która znajduje się w stawie; wspomaga ona płynny ruch nogi, zapewnia sprężystość i trwałość chrząstek. Ma ona konsystencję podobną do żelu, znajduje się jej niewiele w kolanie, lecz jej obecność ma znaczący wpływ na zdrowie naszych stawów. Gdy jest jej za mało lub jej jakość jest zbyt słaba, zwiększa się prawdopodobieństwo powstawania chorób i urazów kolan, jak również niszczenia chrząstek. Na jakość płynu stawowego negatywnie wpływają papierosy, długotrwały stres, zmniejszona odporność organizmu, otyłość, odwodnienie organizmu oraz brak odpowiedniej diety.

Przede wszystkim trzeba pamiętać o technice, odpowiedniej regeneracji i suplementacji. Te 3 czynniki zapewnią nam odpowiedni rozwój, z jednoczesnym zniwelowaniem kontuzji. Sprawiają, że możemy dłużej cieszyć się zdrowiem i konsekwentnie wytrenowaną siłą oraz prawidłowym funkcjonowaniem,  najczęściej używanego stawu kolanowego.

Autor: Dominik Skrzyński