Spalaj tłuszcz w ogniu węglowodanów

17 stycznia 2017
604 Wyświetleń

Pytanie:

Jak to jest z twierdzeniem, że tłuszcze palą się w ogniu węglowodanów? Zawsze robiłem tak, że po całym treningu siłowym i cardio brałem carbo i proteiny. Ale coraz częściej czytam, żeby pić carbo po treningu siłowym, a przed aerobami. Odżywka białkowa w takim razie już po cardio? Czy jeszcze zjeść węglowodany złożone?

Odpowiedź:

W teorii… Wszystko rozbija się o profil/potencjał energetyczny komórki w czasie wysiłku fizycznego. Najwydajniejszym mechanizmem pozyskiwania energii w organizmie jest oddychanie tlenowe (a w nim fosforylacja oksydacyjna) opierające się na reakcjach przemiany w cyklu kwasu cytrynowego (cykl Krebsa). Jego wydajność zależy od dostępności szczawiooctanu, który jest niejako katalizatorem (aktywatorem) całej kaskady przemian, sam jednak się w tym cyklu nie zużywa, tylko po każdym pełnym ‘przebiegu’ cząsteczka zostaje odtworzona. Szczawiooctan ma za zadanie przejąć grupę acylową z acetylo-koenzymu A (acetylo-CoA), tworząc cytrynian i stopniowo uwolnić zmagazynowaną w niech energię, przekształcając do CO2. Źródłem acetylo-CoA jest proces glikolizy, którego finalnym produktem jest pirogronian powstający z przekształcenia glukozy i ß-oksydacja, gdzie poliwęglowe łańcuchy kwasów tłuszczowych są ‘cięte’ na dwuwęglowe grupy acylowe i utleniane. Dostępność szczawiooctanu będzie limitowała ilość acetylo-CoA, z którym może się połączyć, a przez to samą efektywność zużywania uwolnionych z tkanki tłuszczowej kwasów tłuszczowych. Problem w tym, że szczawiooctan jest ‘łakomym kąskiem’ w procesie wytwarzania glukozy z substratów niecukrowych (glukoneogeneza), jak np. aminokwasy czy mleczan. Proces ten nasila się w komórce, gdy jest dużo ATP i cytrynianu. Jednoczesnemu zahamowaniu ulega proces glikolizy, powiązanej z wytwarzaniem ATP. W momencie, gdy następuje niedobór cukrów to zmniejszeniu ulega ilość szczawiooctanu, który w normalnych warunkach powstaje z pirogronianu (produktu końcowego glikolizy). Obniżony poziom szczawiooctanu oznacza zmniejszenie dostępności akceptora dla grup acylowych pochodzących z degradacji kwasów tłuszczowych, przez co sam proces może tracić na efektywności, na rzecz nasilonej glukoneogenezy i zużywania aminokwasów do wytwarzania pośrednich produktów energetycznych. Jak acetylo-CoA nie może wejść w cykl Krebsa, to powstają z niego ciała ketonowe (acetooctan, hydroksymaślan), które mogą być w warunkach niedoboru glukozy wykorzystywane przez mózg i mięśnie, jest to jednak proces mniej efektywny, a metabolity mocno obciążają organizm.

W praktyce, jak jesteś w okresie redukcji tkanki tłuszczowej to bezpośrednio po treningu siłowym, ale przed aerobami, powinieneś wypić Carbo-NOX™, dodając do niego kompleks aminokwasów, np. Anabolic Amino 5500. Po aerobach wypijasz odżywkę wysokobiałkową, np. Pure Whey Isolate 95® i za jakieś 45-60 min stały, pełnowartościowy posiłek.

Osobiście, jestem głębokim zwolennikiem teorii, że tłuszcz pali się w ogniu węglowodanów.
 
dr inż. Piotr Kaczka