SOJA VS SERWATKA

16 stycznia 2017
170 Wyświetleń

Zapewne wszyscy uważni i ćwiczący siłowo Czytelnicy magazynu Perfect Body zdają sobie sprawę ze znaczenia spożywania odpowiednich ilości białka. Również większość z Was wie, że źródła roślinne białka mogą mieć inny wpływ na efekty treningowe niż zwierzęce pokarmy wysokobiałkowe. Kolejne potwierdzenie tego rozgraniczenia przychodzi z Kanady, gdzie znani naukowcy sprawdzali, jak osoby starsze reagują na spożycie izolatu białka sojowego po treningu. Zestawili to z wynikami badań z przeszłości, kiedy to w analogicznym eksperymencie obserwowali izolat białka serwatkowego. W wielu badaniach podkreśla się, że im jesteśmy starsi, tym większe ilości (i wyższej jakości) białka powinniśmy spożywać, ze względu na to, że odpowiedź organizmu na dopływ aminokwasów słabnie z wiekiem. W omawianym badaniu okazało się (może bez zaskoczenia), że izolat białka sojowego (SPI) stymuluje w znacznie mniejszym stopniu (u osób starszych – przypomnę) syntezę białek mięśniowych (SBM) w porównaniu do izolatu białka serwatkowego (WPI). Nieco zaskakujące było to, że dawka 20 g SPI nie dość, że słabiej stymulowała SBM niż analogiczna dawka WPI to wykazywała taką samą odpowiedź, jak u osób, które w ogóle nie spożywały aminokwasów (!). Co prawda dawka 40 g SPI mogła pochwalić się lepszym wynikiem niż placebo to jednak SBM była znacznie niższa niż wtedy, gdy wykorzystywano WPI.

Naukowcy spekulują, że tajemnica może tkwić w niższej zawartości leucyny w soi, jak również w zwiększeniu utleniania aminokwasów po spożyciu SPI w porównaniu do WPI.


Przestrzegałbym jednak kulturystów przed zupełnym skreśleniem soi jako źródła białka. Należy bowiem pamiętać, że w badaniu wzięli udział mężczyźni w wieku około 71 lat. Nie zmienia to faktu, że starszym zawodnikom radzę nie bazować na SPI jako głównym źródle aminokwasów.

Zbyszko Tarczewski

Bibliografia:

Yang Y, Churchward-Venne TA, Burd NA, Breen L, Tarnopolsky MA, Phillips SM., Myofibrillar protein synthesis following ingestion of soy protein isolate at rest and after resistance exercise in elderly men., Nutr Metab (Lond). 2012 Jun 14;9(1):57.