Rozciąganie statyczne

2 października 2018
54 Wyświetleń

Rozciąganie statyczne są to ćwiczenia polegające na odpowiednim rozciąganiu mięśni, poprzez ich wyizolowanie, utrzymanie w danej pozycji i rozluźnienie. Są one najbezpieczniejszym ćwiczeniem, wykonywanym po treningu. Powodują rozluźnienie mięśni, zwiększenie ich wytrzymałości, a mogą również zwiększyć zakres ruchu ciała. Rozciąganie jest bardzo ważne; treningi siłowe skracają włókna mięśniowe, co prowadzi do zmniejszenia ich maksymalnej mocy, który to efekt niweluje odpowiednie rozciąganie. Istnieje wiele ćwiczeń rozciągających na poszczególne partie mięśniowe. Każdy sportowiec może dobrać je sobie indywidualnie.

Szczególnie ważne jest rozciąganie po treningu. Stretching powoduje rozluźnienie mięśni, ich uelastycznienie i rozciągnięcie. Powoduje to szybszą regenerację organizmu oraz złagodzenie napięcia nerwowego. Trzeba pamiętać, że zbyt intensywny i bardzo częsty trening siłowy negatywnie wpływa na nasze zakończenia nerwowe. Złagodzenie tego napięcia prowadzi do ogólnego odprężenia i zrelaksowania organizmu, nie tylko fizycznego, lecz również psychicznego.

Aby rozciągnąć ramiona, należy przyłożyć wyprostowaną prawą rękę do lewego barku, następnie przy pomocy lewego przedramienia należy docisnąć prawą rękę do przeciwstawnego ramienia. Następnie prawą rękę rozciągamy pionowo w górę, zginając ją w łokciu, drugą ręką dociskamy prawą za głowę. Ćwiczenia te wykonujemy analogicznie na obie ręce.

Wszelkiego rodzaju skłony – w rozkroku, siadzie oraz w rozkroku podczas siadu – znakomicie rozciągają nogi oraz mięśnie grzbietu. Podczas tych rozciągnięć ważne jest, aby utrzymać się w pozycji maksymalnego rozciągnięcia przez jak najdłuższy czas, do granicy naszej wytrzymałości.

Są to jedynie przykłady rozciągania statycznego; jest wiele innych sposobów na rozluźnienie mięśni tą metodą.

Bardzo ważnym elementem regeneracji jest także odpowiednia suplementacja (np. z wykorzystaniem suplementów wspomagających ścięgna i stawy), która, w połączeniu z rozciąganiem, niemal całkowicie niweluje ryzyko kontuzji i powoduje, że możemy kontynuować naszą przygodę z siłownią przez większą część naszego życia.

Autor: Dominik Skrzyński