Regeneracja organizmu

8 maja 2019
154 Wyświetleń

Regeneracja jest niezbędna do zwykłego, prawidłowego funkcjonowania organizmu, bez względu na to, czy trenujemy, czy nie. Szczególnie powinny dbać o nią osoby regularnie uprawiające jakąś dyscyplinę sportu, ponieważ po każdym wysiłku obniża się fizyczna i psychiczna wydajność naszego ciała.

Regeneracja w treningu sportowym jest znaczącą częścią złożonego procesu, który ma na celu rozwój naszego organizmu oraz polepszenie wyników sportowych. Służy ona przygotowaniu nas do kolejnych zadań, a odpowiednio przeprowadzona może doprowadzić do zjawiska superkompensacji, czyli przejściowego stanu zwiększonej wydolności. Szczególnie osoby intensywnie trenujące sporty siłowe powinny pamiętać o tzw. “deload’zie”. Pozwoli on na regenerację mięśni i układu nerwowego oraz umożliwi łagodzenie stanów zapalnych w ścięgnach i stawach, które są nadwyrężane podczas każdej wizyty na siłowni.

Najpełniejszą i najlepszą regenerację naszego organizmu umożliwia sen. Zasadniczy wpływ na regenerację mają tutaj melatonina i hormon wzrostu, uaktywniające naprawę uszkodzonych tkanek. Sen przywraca właściwy stan homeostazy – równowagi życiowej organizmu. Dobry sen to średnio od 6 do 9 przespanych godzin na dobę. Dla każdego jest to oczywiście sprawa indywidualna. Zwrócić trzeba jednak uwagę, aby sen nie był przerywany. Należy przy tym pamiętać o regularnych porach budzenia się i zasypiania oraz o tym, aby zjeść kolację najpóźniej 2 godziny przed snem.

Bardzo ważnym aspektem naszej regeneracji jest średnio intensywny trening cardio. W ramach ‘’deload’u” możemy skorzystać z bieżni, osiągając 70% naszego maksymalnego tętna. Takie ćwiczenia są dobre dla serca, które musi działać jak najlepiej, aby dostarczać tlen do naszych mięśni i organów.

Kolejną możliwością regeneracji jest tzw. ‘’stretching”. Polega on na rozciąganiu mięśni i pozwala na obniżenie temperatury i rozluźnienie napięcia mięśniowego. Zapobiega przykurczom. W efekcie prowadzi do wydajniejszej pracy mięśniowej przy następnym treningu. Pozwala również uniknąć kontuzji.

Po intensywnym treningu oraz stresującym dniu w pracy, zbawienna okazuje się zwykła kąpiel lub nawet prysznic. Ciepła woda zmniejsza napięcie spoczynkowe mięśni, poprawia ich ukrwienie, przynosi ulgę obolałym stawom i przyczepom mięśniowym. Dodatkowe przyśpieszenie regeneracji mięśni i uelastycznienie układu krwionośnego, poprzez zwężanie i rozszerzanie naczyń obwodowych, przynosi polewanie się na zmianę ciepłą i zimną wodą.

Po treningu bardzo ważne jest dostarczenie organizmowi utraconych składników odżywczych, takich jak węglowodany, białko, witaminy, sole mineralne, antyoksydanty. Nie przyjmujemy natomiast tłuszczów. Niezmiernie ważną rzeczą jest dostarczenie odpowiedniej ilości płynów, zarówno w trakcie, jak i po treningu. Należy przy tym pamiętać o stopniowym, regularnym a nie jednorazowym, uzupełnianiu płynów, szczególnie po dużym wysiłku.

Dla pełnej regeneracji możemy skorzystać z basenu, który obniża napięcie mięśniowe, odciąża kręgosłup i wpływa na sprawność układu oddechowego. Bardzo korzystny wpływ ma sauna, która powoduje rozluźnienie mięśni i przyśpiesza pozbywanie się kwasu mlekowego, który wytwarzany jest w naszych mięśniach po intensywnym treningu i daje objawy w postaci bolesnych „zakwasów”.

Szybką regenerację zapewnią również zimne okłady, stosowane na mięśnie i stawy po szczególnie ciężkich treningach. Zmniejszają one stan zapalny i wpływają na miejscowe napięcie naczyń krwionośnych. Odpowiednio wykonany masaż rozluźni napięcie mięśniowe, polepszy przepływ krwi oraz odprowadzanie zbędnych metabolitów z masowanych rejonów ciała. Można go wykonać własnymi rękami lub przy pomocy przyrządów do masażu, piłki tenisowej lub golfowej. Oczywiście można również skorzystać z pomocy fizjoterapeuty.

Dominik Skrzyński