PRZETRENOWANIE W SPORCIE

18 stycznia 2018
412 Wyświetleń


CO TO JEST PRZETRENOWANIE ?

Przetrenowanie to zjawisko nadmiernego obciążenia treningowego organizmu nieadekwatnego do czasu jego regeneracji powysiłkowej.

Przypadłość ta może przytrafić się każdemu entuzjaście sportu.

SKUTKI PRZETRENOWANIA

Podczas aktywności fizycznej sukcesywnie wyczerpujemy zapasy glikogenu z mięśni. Odwadniając się, tracimy niezbędne elektrolity, witaminy oraz minerały. Obciążamy ścięgna, stawy i wiązadła, toteż istotną kwestią jest czas optymalnej regeneracji powysiłkowej. Nasilający się stan zapalny powyższych parametrów (przy zbyt krótkim czasie regeneracji) może mieć katastrofalne skutki. Dalsza „droga” sportowca może być utrudniona albo i zamknięta z powodu przewlekłych kontuzji związanych z przetrenowaniem, np. zerwanie ścięgna Achillesa.

NIEPOKOJĄCE SYMPTOMY PRZETRENOWANIA

Zanim popadniemy w stan przetrenowania, organizm zacznie nam wysyłać subtelne oznaki, które wskazują, że zbliżamy się do tego negatywnego punktu.

Należą do nich m.in.:

  • bezsenność,

  • przemęczenie,

  • brak apetytu,

  • bóle mięśni oraz stawów,

  • spadek masy ciała,

  • kiepskie samopoczucie,

  • migrena.

Rozpatrując przetrenowanie (w aspekcie stricte sportowym), zauważymy:

  • spadek kondycji,

  • wytrzymałości,

  • siły mięśniowej,

  • podwyższone tętno.

JAK RADZIĆ SOBIE Z PRZETRENOWANIEM ?

CARBO-NOX™

Najlepiej w ogóle do niego nie doprowadzać!

Zadbajcie przede wszystkim o optymalną podaż kalorii, dostosowaną do konkretnego okresu periodyzacji Waszego treningu.

Zadbajcie również o odpowiednie nawodnienie oraz suplementację okołotreningową.

Ważny element – sen – nie powinien być zlekceważony!

Jeśli natomiast czujecie, że ten stan ma miejsce, zredukujcie intensywność treningów!

Zwiększcie podaż kalorii, szczególnie węglowodanów, redukując przy tym ilość białka w diecie.

Musclemino stage 2

Zadbajcie również o spożywanie min. 30 ml wody na każdy kg masy ciała.

Suplementacja okołotreningowa w postaci węglowodanów oraz kompleksu aminokwasów stosowana bezpośrednio po treningu może znacznie wpłynąć na przyspieszenie procesów regeneracji powysiłkowej.

Krzysztof Bałakier