Potas – zadbaj o jego podaż!

19 czerwca 2019
71 Wyświetleń

Potas jest niezbędnym składnikiem mineralnym, powszechnie występującym głównie w owocach i warzywach. Można go znaleźć przede wszystkim w bananach, awokado, morelach, suszonych śliwkach, rodzynkach, ziemniakach, pomidorach, szpinaku, jarmużu, fasoli białej, soi i soczewicy. Jednakże stosunkowo często nie spożywamy wystarczającej ilości tego związku. Dlaczego warto zadbać o jego odpowiednią podaż?

Jeden z najważniejszych związków w ludzkim organizmie

Potas, będąc elektrolitem, jest obecny we wszystkich tkankach organizmu i jest wymagany do prawidłowego funkcjonowania komórek ze względu na jego rolę w utrzymywaniu równowagi kwasowo-zasadowej i wodno-elektrolitowej organizmu oraz przekazywaniu bodźców nerwowych.

Jedną z ważniejszych funkcji, jakie przypisuje się potasowi, jest regulowanie ciśnienia tętniczego krwi.

W przeprowadzonej metaanalizie, której wyniki zostały opublikowane w 2017 roku na łamach czasopisma International Journal of Cardiology, wykazano, że suplementacja potasem u osób cierpiących na nadciśnienie tętnicze krwi jest związana z obniżeniem ciśnienia. Działanie hipotensyjne (obniżające ciśnienie krwi) jest szczególnie zauważalne u osób spożywających wysokie ilości sodu.

W dwóch doświadczeniach stwierdzono, że stosowanie różnych suplementów diety z potasem wpływa na obniżenie ciśnienia krwi. Dowiedziono, że skuteczny jest zarówno potas w formie chlorku potasu, jak i cytrynianu potasu. Pomiędzy tymi dwoma związkami nie odnotowano różnić w efektywności działania.

Analiza 16 badań kohortowych pokazała również, że osoby, które spożywały stosunkowo wysokie ilości potasu (ok. 3500 mg/dzień), cechowały się niższym ryzykiem (o ok. 22-33%) wystąpienia udaru mózgu. Mechanizmy, poprzez które spożycie potasu może wpływać na ryzyko udaru, wymagają dalszych badań, jednakże częściowo wyjaśnia się je właśnie działaniem hipotensyjnym.

Podsumowanie

Potas wykazuje wielokierunkowe działanie w organizmie człowieka. Przypisuje mu się udział w zapewnianiu odpowiedniego funkcjonowania układu nerwowego i mięśni. Jednakże, poza tymi dwoma funkcjami, dowiedziono jego właściwości hipotensyjnych. Potas można więc uznać za skuteczny suplement sprzyjający utrzymaniu prawidłowego ciśnienia krwi.

Bartosz Kulczyński