Plaża, słońce, a ilość tkanki tłuszczowej

24 maja 2013
231 Wyświetleń

Lato to czas, gdy przebywamy dużo w plenerze. Wystawiamy się na działanie promieni słonecznych, które stymulują nasz organizm do wytwarzania witaminy D. O wpływie wapnia na ilość tkanki tłuszczowej wspominaliśmy natomiast już kilkakrotnie w Perfect Body. A naukowcy z Uniwersytetu Laval (najstarszy kanadyjski uniwersytet) postanowili sprawdzić, jak spożycie witaminy D, jej koncentracja oraz konsumpcja nabiału i wapnia wpływa na poziom tkanki tłuszczowej u kobiet. W badaniu wzięły udział 43 kobiety, które poproszono między innymi o określenie ilości porcji zjadanego dziennie nabiału. Okazało się, że jeśli panie konsumowały 2. lub więcej porcji nabiału to poziom tkanki tłuszczowej był niższy w porównaniu do osób spożywających nabiał okazjonalnie – potwierdza to wiele poprzednich doniesień. Po sprawdzeniu koncentracji witaminy D w organizmie (za pomocą określenia poziomu 25(OH)D we krwi) zauważono, że im wyższe stężenie witaminy D w krwiobiegu, tym mniejsza ilość zarówno łącznej tkanki tłuszczowej, jak również podskórnej oraz tłuszczu trzewnego. 

Wniosek z tego płynie jeden – korzystajmy ze słonecznych dni, spożywajmy odpowiednie ilości wapnia (jeśli mamy z tym problem, pamiętajmy o suplementacji preparatami o znakomitej przyswajalności, np. CHELA CALCIUM D3®) i cieszmy się szczuplejszą sylwetką!

Zbyszko Tarczewski

Bibliografia:

Caron-Jobin M, Morisset AS, Tremblay A, Huot C, Légaré D, Tchernof A.; Elevated Serum 25(OH)D Concentrations, Vitamin D, and Calcium Intakes Are Associated With Reduced Adipocyte Size in Women; Obesity (Silver Spring). 2011 Apr 28.