OWOCOWA WALKA O KOŚCI

14 lipca 2017
339 Wyświetleń


Zdrowy kościec to podstawa dla każdego atlety (dosłownie i w przenośni), zwłaszcza gdy chce podnosić ciężary lub też mierzyć się z przeciwnikiem na ringu lub w klatce. Jeśli śledzicie rozważania publikowane w Perfect Body to mam nadzieję, iż w pamięci zapadła Wam informacja, że już sam

trening siłowy wspomaga układ kostny.

Inną rzeczą, na którą powinniście zwrócić uwagę dbając o kościec (a nie wyobrażam sobie, aby ktoś chciałby to pominąć), jest

równowaga kwasowo-zasadowa.

Teraz, dzięki analizie naukowców z Texas Tech University, nasz arsenał działań ochraniających kości możemy powiększyć poprzez włączenie do naszej diety starannie wybranych owoców (lub ich ekstraktów).

Badacze z Teksasu postanowili przyjrzeć się wynikom badań omawiających wpływ popularnych w naszej diecie owoców i warzyw na kości. Uwzględniono: pomidora (likopen), suszone śliwki, owoce cytrusowe (flawonoidy cytrusowe, naringina, hesperydyna), jagody (borówki i żurawina), winogrona (resweratrol i piceatannol) oraz jabłka (phloridzina). Owoce przyciągnęły uwagę naukowców z kilku powodów, z których bodaj najważniejszym wydaje się być ich aktywność antyoksydacyjna. Wolne rodniki przyczyniać się mogą do rozwoju wielu chorób zwyrodnieniowych, w tym i osteoporozy. I faktycznie, jeśli prześledzi się doniesienia naukowe na temat możliwego pozytywnego oddziaływania owoców na kości, znajdzie się wiele zachęcających wniosków.

Przyjrzyjmy się więc temu, jak dany rodzaj owoców może nam pomóc chronić się przed osteoporozą.


Okazuje się, że praktycznie wszystkie wymienione wyżej owoce powinny (choćby ze względu na układ kostny) zostać włączone do naszej diety. Na szczególną uwagę zasługuje tutaj likopen, który możemy spożywać pod postacią produktów pochodzących z pomidorów, ale pozytywne efekty zanotowano również podczas suplementacji wyizolowanym składnikiem. Cenne są także suszone śliwki, głównie dzięki temu, że posiadają najwyższą wartość antyoksydacyjną ze wszystkich powszechnie spożywanych owoców, ponadto, za sprawą zawartości minerałów odgrywających ważną rolę w metabolizmie kości, takich jak: magnez, potas, miedź, bor czy też selen. Podobną silną ochronną rolę mogą pełnić owoce cytrusowe, jak również ich wyselekcjonowane flawonoidy. W tym jednak przypadku badacze podkreślają, że potrzeba więcej badań na ludziach, aby w pełni odnieść pozytywne doniesienia uzyskane na zwierzętach. Nieco więcej ostrożności zachowują w przypadku ekstraktów z jagód, zaznaczając, że nie spotkali się z badaniami wykonanymi na ludziach (nawet pomimo znakomitych efektów uzyskanych w pracach nad zwierzętami). Zarówno resweratrol, jak i jego metabolity, cechują się znakomitym potencjałem ochronnym dla naszych kości. Jeśli chodzi o jabłka, naukowcy podkreślają zbyt małą ilość materiału badawczego, aby wskazać jednoznaczne wnioski.

Teraz już wiecie, że do walki o zdrowy kościec, poza treningiem siłowym, warto włączyć również owoce.

Mam nadzieję, że podpowiedziałem Wam, jakimi sposobami osiągnąć jak najlepsze efekty.

Zbyszko Tarczewski

Bibliografia:

Shen CL, von Bergen V, Chyu MC, Jenkins MR, Mo H, Chen CH, Kwun IS.; Fruits and dietary phytochemicals in bone protection.; Nutr Res. 2012 Dec;32(12):897-910. doi: 10.1016/j.nutres.2012.09.018.