Omega 3 – wpływ na kościec

3 września 2013
83 Wyświetleń

O właściwościach prozdrowotnych najcenniejszych chyba, wielonienasyconych kwasów tłuszczowych – omega 3, napisano już morze publikacji naukowych. Magazyn Perfect Body również donosi regularnie na swoich łamach nie tylko o wzmacnianiu organizmu przez omega 3, ale i o jego pozytywnym wpływie na zdolności wysiłkowe. Tym razem, chciałbym poddać krótkiej analizie niedawno opublikowane badanie, które za cel stawiało sobie sprawdzenie (m.in.) wpływu spożycia ryb (źródła kwasów EPA oraz DHA) na stan kośćca u osób starszych. I choć może założenia nie zapowiadają nic odkrywczego, wyniki badania warte są przybliżenia, gdyż sposób przeprowadzania go jest wyjątkowy. Monitorowano bowiem znaczną grupę badanych – 854 osoby (530 kobiet i 324 mężczyzn, średnio w wieku 75 lat) na przestrzeni aż czterech lat! Na potrzeby badania wprowadzono podział na 4 kategorie spożywanych ryb: tuńczyka, ryby o mięsie białym, ciemnym oraz pozostałe. W analizie sprawdzano również wpływ takich zmiennych, jak: wiek, poziom spożycia wapnia i witaminy D (polecam analizę badania na stronie 6. obecnego numeru Perfect Body), białka, alkoholu, owoców i warzyw, jak również aktywności ruchowej oraz palenia. W pełnym zakresie czasu badanie zakończyły 623 osoby.

Po analizie okazało się, że u kobiet, które spożywały dużo kwasu linolowego odkryto większe straty w gęstości mineralnej szyjki kości udowej niż u pań o znacznie mniejszym spożyciu. Z drugiej strony, panowie, którzy konsumowali najwięcej kwasów EPA oraz DHA – wykazywali znacznie mniejszy ubytek gęstości niż ci o niższym spożyciu. Wartym odnotowania jest również udział kwasu tłuszczowego, zwanego arachidonowym. Jeśli bowiem połączymy wysokie spożycie kwasu arachidonowego z małą ilością kwasów EPA i DHA w diecie, okaże się, że spadki gęstości będą znaczne. Z drugiej strony, jeśli do wysokich dawek kwasu arachidonowego dodamy sporą ilość kwasów EPA i DHA okaże się, że straty są w dużej mierze ograniczone. Okazuje się zatem, że potężna ilość kwasu arachidonowego (jeśli powiążemy ją z odpowiednio wysoką dawką EPA i DHA) może działać na nasz kościec w sposób ochronny! Wartym odnotowania jest również fakt, że jeśli panowie konsumowali znaczącą ilość ryb o ciemnym mięsie oraz tuńczyka (więcej niż 3 razy w tygodniu) – odnotowali nawet wzrost gęstości kośćca. U pań podobny trend zanotowano jedynie w przypadku ryb o ciemnym mięsie.

Wniosek, który z powyższego eksperymentu mogą wyciągnąć osoby w różnym wieku (bo przecież nie tylko starsze) wydaje się oczywisty.
Odpowiednie spożycie kwasów tłuszczowych EPA i DHA w połączeniu z dużą ilością kwasu arachidonowego i białka może oddalić ryzyko utraty gęstości kości oraz w konsekwencji osteoporozy, która może poważnie ograniczyć naszą mobilność w późniejszym wieku.

Zbyszko Tarczewski

Bibliografia:
Farina, E. K., Kiel, D. P., Roubenoff, R., Schaefer, E. J., Cupples, L. A., Tucker, K. L. Protective effects of fish intake and interactive effects of long-chain polyunsaturated fatty acid intakes on hip bone mineral density in older adults: the Framingham Osteoporosis Study Am J Clin Nutr. 2011 May;93(5):1142-51. Epub 2011 Mar 2.

Wystaw komentarz