Omega 3 a KORTYZOL

13 października 2017
470 Wyświetleń

Mam nadzieję, że zdecydowana większość naszych Czytelników nie zalicza się do grona osób, których poddawano próbie w tym badaniu naukowym. Jednak ze względu na to, że prawie wszystkim zależy na obniżeniu zarówno stresu, jak i poziomu kortyzolu, zdecydowałem się przybliżyć wyniki eksperymentu przeprowadzonego przez naukowców Università Politecnica delle Marche we Włoszech. Postanowili oni sprawdzić wpływ suplementacji kwasami omega 3 (EPA w ilości 60 mg i DHA w ilości 252 mg w dawce dziennej) na odczuwanie stresu oraz poziom wydzielania kortyzolu u… mężczyzn alkoholików poddawanych terapii odwykowej. Podczas nałogowego spożywania alkoholu dochodzi bowiem często do zakłóceń osi podwzgórze-przysadka-gonada oraz występowania stanów niepokoju. Po zakończeniu 3-tygodniowego eksperymentu, nawet przy zastosowanej przez badaczy niskiej ilości kwasów EPA+DHA w suplementacji (przypomnę, że jednak kapsułka Gold Omega 3® Sport Edition zawiera w sobie aż 330 mg EPA i 220mg DHA), stwierdzono zmniejszenie odczuwania stresu, czemu towarzyszył również spadek poziomu tak nielubianego przez kulturystów kortyzolu.

Wyniki tego badania dobrze wpisują się w artykuł autorstwa Sławomira Ambroziaka z numeru 18: Gold KRILL™ VS Gold Omega 3®. Zainteresowanych pogłębieniem tematu odsyłam do archiwalnego numeru Perfect Body lub do artykułu online.


Okazuje się zatem, że dbając o zdrowie (ileż to już razy pisaliśmy o różnorakich pozytywnych oddziaływaniach kwasów omega 3 na nasze ciało),

nawet spożywając niewielkie dawki EPA i DHA, możemy zmniejszać stres oraz redukować kortyzol (zwłaszcza, jeśli ktoś ma problemy z nadużywaniem alkoholu, czego nikomu nie życzę).

Zbyszko Tarczewski

Bibliografia:

Barbadoro P, Annino I, Ponzio E, Romanelli RM, D’Errico MM, Prospero E, Minelli A.; Fish oil supplementation reduces cortisol basal levels and perceived stress: A randomized, placebo-controlled trial in abstinent alcoholics.; Mol Nutr Food Res. 2013 Feb 6. doi: 10.1002/mnfr.201200676.