Melisa nie tylko na odprężenie – na co jeszcze?

2 sierpnia 2019
41 Wyświetleń

Melisa lekarska (Melissa officinalis), powszechnie znana jako melisa, jest dobrze znaną rośliną leczniczą z rodziny jasnotowatych. Od ponad 2000 lat jej pachnące liście są szeroko stosowane w kuchni, aby nadać szczególny smak potrawom. W medycynie tradycyjnej wykorzystywano melisę do leczenia zaburzeń psychicznych, chorób ośrodkowego układu nerwowego, układu sercowo-naczyniowego, układu oddechowego czy też nowotworów. Melisa była postrzegana również jako środek przeciwdepresyjny, nasenny i poprawiający pamięć. Niektóre z wymienionych właściwości znajdują potwierdzenie w dzisiejszych wynikach badań naukowych.

Masz problemy ze snem i mocno się stresujesz?

Analizowano wpływ spożycia ekstraktu z melisy na jakość życia osób cierpiących na łagodne i umiarkowane zaburzenia lękowe i zaburzenia snu. W badaniach pilotażowych stwierdzono, że podawanie ekstraktu z melisy łagodzi skutki stresu. Odnotowano m.in. złagodzenie objawów lękowych i zmniejszenie bezsenności.

Z kolei Chehroudi i wsp. zaobserwowali, że spożywanie herbaty z melisy może znacznie zmniejszyć lęk, depresję i poprawić jakość snu u pacjentów z oparzeniami.

Odnotowano też, że melisa może poprawiać jakość snu u pacjentów z przewlekłą niewydolnością serca, którzy doświadczają problemów ze snem.

Müller i wsp. zaobserwowali, że połączenie melisy z walerianą jest skuteczne w leczeniu niepokoju i dyssomnii (zaburzenia snu objawiającego się zbyt niską ilością i jakością snu) u dzieci.

Randomizowane badania kontrolowane placebo, przeprowadzone przez Akhondzadeh i wsp. pokazały, że stosowanie ekstraktu z liści melisy może być korzystne u osób starszych ze zdiagnozowaną chorobą Alzheimera. Stwierdzono, że podawanie ekstraktu przez 4 miesiące spowodowało poprawę funkcji poznawczych u uczestników badania.

Jesteś kobietą i doświadczasz dolegliwości związanych z miesiączkami?

W 2017 roku opublikowano pracę, w której autorzy wykazali, że podawanie kobietom 330 mg ekstraktu z liści melisy 3 razy dziennie wpłynęło na złagodzenie bólów menstruacyjnych. Wydaje się, że efekt ten wynika z przeciwskurczowego działania melisy.

Przydatność ekstraktu z melisy dla kobiet potwierdzono również w badaniach, których wyniki zostały zamieszczone na łamach czasopisma Iranian Journal of Pharmaceutical Research w 2018 roku. Naukowcy zauważyli, że ekstrakt z melisy stosowany w dawce 500 mg/dzień 2 razy dziennie przez 4 tygodnie spowodował poprawę życia seksualnego u kobiet ze stwierdzonym zespołem osłabionego pożądania seksualnego (ang. hypoactive sexual desire disorder).

Najnowsze wyniki badań (z 2018 roku) pokazują, że melisa jest również cennym składnikiem diety dla nastolatek. W zaplanowanym doświadczeniu podawano 600 mg ekstraktu z melisy 2 razy dziennie dziewczętom z zespołem napięcia przedmiesiączkowego. Dowiedziono, że spożywanie melisy może łagodzić objawy psychosomatyczne, zaburzenia snu, lęk, jak również redukować stany depresyjne i zaburzenia funkcji społecznych.

Masz problemy z profilem lipidowym krwi?

Javid i wsp. w 2018 roku opublikowali wyniki swojego doświadczenia w czasopiśmie Asia Pacific Journal of Clinical Nutrition, dotyczącego wpływu podaży sproszkowanych liści melisy na stres oksydacyjny i zapalny oraz profil lipidowy krwi u badanych pacjentów ze stwierdzoną stabilną dławicą piersiową. W przeprowadzonym badaniu randomizowanym, kontrolowanym placebo autorzy dowiedli, że spożywanie melisy przyczyniło się do statystycznie istotnego obniżenia poziomu triglicerydów i cholesterolu całkowitego i we krwi. Co więcej, odnotowano zmniejszenie stężenia dialdehydu malonowego (MDA) i białka C-reaktywnego (CRP). Obserwacje te wskazują, że melisa ma działanie antyoksydacyjne i przeciwzapalne w naszym organizmie.

W innym badaniu również stwierdzono, że ekstrakt z melisy może wpływać korzystnie na profil lipidowy krwi. Naukowcy odnotowali, że podawanie ekstraktu z melisy przez 12 tygodni przyczyniło się do poprawy stosunku stężenia triglicerydów do cholesterolu HDL.

Podsumowanie

Zapewne trudno byłoby wskazać osobę, która nie słyszała nigdy o melisie. Jednak z drugiej strony nie jest ona aż tak powszechnie spożywana, jak mogłoby się to wydawać. A jak wskazują wyniki aktualnych badań, może być ona cennym składnikiem diety w łagodzeniu wielu różnych dolegliwości. O dostępność melisy na rynku produktów spożywczych nie ma co się martwić. Najpopularniejszymi formami, w jakich jest ona sprzedawana, są liście melisy do zaparzenia, jak również ekstrakty z nich przygotowane w postaci kapsułek.

Bartosz Kulczyński