Masz już dość głodu? Sięgaj po kawę!

17 października 2017
391 Wyświetleń


Badanie może nie jest najnowsze, ale jaki jest sens przedstawiania go w trakcie sezonu masowego, gdy prawie nikt nie będzie z niego korzystał? Co innego teraz. (Artykuł ukazał się w numerze 21. magazynu Perfect Body – maj/czerwiec 2013.)

Maj to ostatni dzwonek na to, aby z dużą uwagą podejść do prezentowania swojej sylwetki. W końcu już za chwilę większość z nas znajdzie się nad morzami, jeziorami czy też basenami, gdzie nie będzie można ukryć sylwetki pod szeroką bluzą. I zapewne zechcemy pokazać się z jak najlepszej strony, tzn. bez zbędnej tkanki tłuszczowej zgromadzonej przez zimowe miesiące i diety masowe.

Obojętnie więc czy jeszcze nie rozpoczęliście redukcji (najwyższy już czas to zrobić), czy też macie jej powoli dosyć, mam teraz małą podpowiedź, która pomoże Wam radzić sobie z chyba najgorszym wrogiem redukcji – głodem.

Naukowcy z Brooklyn College of the City University of New York postanowili przyjrzeć się bliżej kawie, która często jest pomocna w programach redukcji wagi. W końcu większość spalaczy zawiera ją również w swoich składach, nie może więc dziwić to zainteresowanie. Chcieli dowiedzieć się, w jaki sposób najefektywniej wykorzystać kawę, tak aby zminimalizować odczucie głodu.

W tym celu sprawdzano zarówno samą kofeinę, kawę zawierającą kofeinę, jak i odmianę bezkofeinową (lub wodę jako placebo), a następnie godzinę później spożywano 75 g glukozy. W badaniu wzięło udział 11 zdrowych mężczyzn, którzy określali stopień odczuwania głodu, a dodatkowo naukowcy pobierali im krew, sprawdzając poziom stężenia trzech znanych z powiązania z głodem hormonów: greliny, leptyny i peptydu YY.

I teraz to, co najbardziej przydatne – wnioski. Okazało się bowiem, że głód najlepiej tłumi kawa bezkofeinowa (jej konsumpcja wiązała się również z największym stężeniem peptydu YY odpowiedzialnego za odczucie sytości). Sama kofeina nie miała wpływu na odczucie głodu (ani ilości peptydu YY). Tradycyjna kawa plasowała się pomiędzy tymi wskazaniami. Jak konkludują naukowcy, wszystko wskazuje na to, że za działanie tłumiące głód kawy nie odpowiada kofeina, ale inne składniki obecne w kawie. Co ciekawe, nie stwierdzono wpływu glukozy na odczuwanie głodu.


Jeśli więc naprawdę nie możesz sobie poradzić z głodem, poszukaj w sklepie niedaleko siebie kawy bezkofeinowej, bo właśnie taka pozwoli najlepiej odczuć sytość.

Zbyszko Tarczewski

Bibliografia:

Greenberg JA, Geliebter A.; Coffee, hunger, and peptide YY.; J Am Coll Nutr. 2012 Jun;31(3):160-6.