LEAN BULKING VS. DIRTY BULKING, czyli jak masować z głową?

26 października 2017
488 Wyświetleń


Za oknem jest już szaro, często pada, a słońce i plaża to jedynie mgliste wspomnienie. Co to oznacza dla większości bywalców siłowni? MASA!!!

Tak, okres powakacyjny to okres, w którym większość osób uczęszczających na siłownię odwiesza czerwone spodenki ze słonecznego patrolu na wieszak i przechodzi w tzw. okres budowy masy mięśniowej. W tym czasie wiele osób żegna się ze swoim 6-pakiem na okres 6-9 miesięcy (a nieraz i dłużej) i zaczyna pożerać wszystko, co wpadnie w zasięg wzroku i dłoni.

W artykule tym zamierzam poruszyć dość kontrowersyjny temat, gdyż w zależności od tego, kogo zapytamy o jego ocenę, każdy prezentuje swoje zdanie.
Przeanalizujemy oba podejścia:
1) metodą tzw. ‘lean bulking’, czyli powolnego nabierania masy ciała

2) metodę ‘dirty bulking’ zwaną też „agresywną masą”.

Postaram się przytoczyć argumenty oraz wskazać zalety i wady obu metod tak, aby po przeczytaniu tego artykułu czytelnicy mogli sami podjąć decyzję którą drogą chcą podążać.

OK -zaczynamy.

(…)

„CZYSTE” VS „BRUDNE” JEDZENIE

Po pierwsze, chcę podkreślić, że dzielenie jedzenia na „brudne” i „czyste” jest kompletnie bez sensu.

Jeśli spojrzymy na jakiekolwiek jedzenie, np. pizzę, burgera, ryż basmati, brokuły czy grillowanego kurczaka, wszystkie te produkty dostarczą nam kalorii, które nasze ciało wykorzysta jako energię i spożytkuje w najlepszy możliwy sposób.
Jeśli nadwyżka kaloryczna wystąpi z „czystego” jedzenia, przytyjemy tak samo jakby nadwyżka wystąpiła z „brudnego” jedzenia.

(…)

Przykładowy dzień jedzenia – lean bulking

Osoba: mężczyzna: 75kg
Zapotrzebowanie kaloryczne: 2500 kcal
Zapotrzebowanie przy wybraniu metody lean bulking: 2800 kcal
Trening: 4x w tygodniu
Ilość posiłków na dzień: 4

Posiłek 1

Jajecznica – 3 całe jaja (210kcal)
100g

(…)

AGRESYWNA MASA – DIRTY BULKING

Budowanie maksymalnej masy w okresie jesienno-zimowym jest starą szkołą bodybuildingu. Metoda ta polega na tym, iż nasza nadwyżka kaloryczna jest dużo wyższa niż nasze zapotrzebowanie, często kalorie są praktycznie nieliczone i zależy nam tylko na nabiciu jak największej ‘cyferki’ w okresie „masowania”.

(…)

Zalety

• „rezultaty” widać gołym okiem, np. w krótkim czasie zachodzi potrzeba zmiany garderoby,
• możliwość jedzenia tego, czego się chce i ile się chce – dogadzanie zmysłom.

Wady

(…)

Cały artykuł do przeczytania w 47. numerze magazynu Perfect Body w sprzedaży na początku listopada 2017 w:

  • salonach prasowych Kolporter, Empik oraz RUCH,

  • punktach Perfect Body Center,

  • najlepszych sklepach z suplementami diety i odżywkami dla sportowców,

  • prestiżowych klubach fitness.