Kreatyna na brak snu?

14 grudnia 2012
210 Wyświetleń

Wielu sportowców, zwłaszcza profesjonalnych, zmuszonych jest do częstych podróży i co za tym idzie – ich cykl dobowy może ulegać zaburzeniu. Podobnie, całe rzesze ludzi żyjących aktywnie narażone są na problemy ze snem (stres, pędzący tryb życia etc). O ile w naszym, amatorskim przypadku możemy pozwolić sobie na niedostatek snu od czasu do czasu (przy planowaniu postępów musimy wliczyć to w koszty), o tyle dla sportowca profesjonalnego często najmniejszy drobiazg może decydować o sukcesie bądź przegranej w zawodach.

Czy możemy zatem w prosty sposób poradzić sobie z niedogodnościami wynikającymi z braku (lub zaburzeń) snu?

Z podpowiedzią spieszą nam naukowcy z Londynu.

W przeprowadzonym przez nich badaniu wzięło udział 10 rugbistów z grupy elitarnej. Wykonywali proste testy związane z uprawianym sportem. Połowę testu odbywali po pełnym śnie (7-9 godzin), a drugą połowę po znacznym jego skróceniu (3-5 godzin). Na 1,5 h przed próbami przyjmowali albo kreatynę (w ilości 50 i 100 mg na kg masy ciała – dla osoby o wadze 90 kg odpowiednio 4,5 i 9 g), albo kofeinę (w ilości 1, 5 mg/kg masy ciała – dla osoby o analogicznej jak wyżej wadze odpowiednio 90 i 450 mg kofeiny), albo placebo.

Testy wykonywane przy zmniejszonej ilości snu, wypadały znacznie poniżej przeciętnej. W przypadku osób przyjmujących kofeinę w tym eksperymencie (i to niezależnie od dawki) – podobnej zależności nie stwierdzono, testy przebiegały planowo. Również w grupach, które spożywały kreatynę (i znów niezależnie od dawki) – nie zauważono osłabienia wynikającego z krótszej ilości snu.

Jeśli więc odczuwacie skutki braku snu, na krótką metę może Wam pomóc suplementacja albo kofeiną, albo kreatyną (choć zapewne większość z nas przyjmuje oba związki równolegle ?). Co ważne, nie musimy sięgać od razu po największe dawki, co zwłaszcza przy dużych porcjach kofeiny może nieść ze sobą pewne problemy związane z możliwymi skutkami ubocznymi.

Zbyszko Tarczewski

Bibliografia:
Christian J Cook, Blair T Crewther, Liam P Kilduff, Scott Drawer and Chris M Gaviglio; Skill execution and sleep deprivation: effects of acute caffeine or creatine supplementation – a randomized placebo-controlled trial; Journal of the International Society of Sports Nutrition 2011, 8:2doi:10.1186/1550-2783-8-2