JOGURT, SYLWETKA, ZDROWIE…

26 października 2017
347 Wyświetleń


Środowisko sportowców jest podzielone w kwestii jogurtów.

Z jednej strony, podkreśla się jego zalety dla zdrowia, z drugiej, często wskazuje się na potencjalnie niekorzystne oddziaływanie produktów mlecznych podczas stosowania diet redukcyjnych.

I choć poruszaliśmy już ten temat na łamach Perfect Body nie jeden raz, przypomnę, że dla większości z nas ów czasem obserwowany związek nie jest problemem; utarty pogląd zaciemnia nam nieco odbiór jogurtów.

Ciągle nie wiemy czy spożywać je, czy też nie.

W numerze 19. Perfect Body w artykule: Co jest dobrego w jogurcie? staraliśmy się odpowiedzieć na to pytanie (wszystkich zainteresowanych kieruję do tej publikacji). Tym razem naszą wiedzę próbują uporządkować również naukowcy ze Stanów Zjednoczonych w publikacji, która analizowała łącznie 6526 osoby biorące udział w dwóch wieloletnich eksperymentach przeprowadzanych w latach 1998-2001 i 2002-2005. Zarówno długotrwałość badań, jak i i liczba uczestników, pozwala na wyciąganie bardzo prawdopodobnych wniosków. Z tego też powodu postanowiłem przedstawić je również Wam.

A czytamy w nich m.in. takie tezy, że osoby spożywające jogurt (o dziwo więcej było pań niż panów – odpowiednio 64% i 41%):

  • mogły pochwalić się czynnikiem określanym jako „lepsza jakość diety”,
  • spożywały więcej potasu,
  • miały niższe szanse na wystąpienie niedoborów witamin B2 i B12 oraz minerałów: wapnia, cynku i magnezu,
  • cieszyły się z niższego poziomu trójglicerydów, cukrów, niższego ciśnienia krwi oraz niższej insulinooporności, czyli parametrów powszechnie uważanych za wskaźniki dobrego zdrowia oraz idealnej sylwetki.

Skłoniłem Was do zadania sobie pytania: czy nie włączyć jogurtów (oczywiście poprawnie wybranych – odsyłam ponownie do artykułu o jogurtach z numeru 19.) do Waszej diety?

Zbyszko Tarczewski

Bibliografia:

Wang H, Livingston KA, Fox CS, Meigs JB, Jacques PF.; Yogurt consumption is associated with better diet quality and metabolic profile in American men and women., Nutr Res. 2013 Jan;33(1):18-26. doi: 10.1016/j.nutres.2012.11.009.