IZOLAT CZY KONCENTRAT BIAŁKA

23 listopada 2017
1 112 Wyświetleń


Białko serwatkowe zaliczane jest do kompletnych protein ze względu na dużą zawartość niezbędnych aminokwasów egzogennych. Aminokwasy te nie są produkowane przez organizm, dlatego muszą być dostarczane z zewnątrz.

Koncentrat białka serwatkowego

różni się od izolatu przede wszystkim czasem wchłaniania, zawartością białka oraz dodatkowych substancji pokarmowych.

Powstaje na drodze mikro- lub ultrafiltracji.

Zawiera średnio od 65 do 80% białka, 3-10% węglowodanów (laktoza) oraz 3-6% tłuszczów.

Jego wartość energetyczna jest wyższa od izolatu, dlatego częściej stosowany jest w okresie budowania masy mięśniowej.

Zaletą jest również duża zawartość laktoglobuliny oraz immunoglobuliny – składników bioaktywnych.

Hamuje procesy kataboliczne oraz uzupełnia niedobory białka w diecie.

 

Jeżeli chodzi o

izolat,

to powstaje on z koncentratu białek serwatki.

W procesie mikrofiltracji przepływu krzyżowego koncentrat rozbijany jest na „drobniejszą formę aminokwasową”, przez co czas jego wchłaniania jest krótszy.

Posiada także wyższe stężenie samego białka (od 80 do 95%). Wiąże się to z większą zawartością niezbędnych aminokwasów egzogennych oraz niższą ilością węglowodanów (laktozy) i tłuszczów.

Przeważnie stosowany w okresie redukcyjnym oraz po ciężkich treningowych siłowych.

Plusami są: lepsza rozpuszczalność w wodzie, mniejsza zawartość laktozy oraz niższa kaloryczność (przypadająca na porcję).

Ze względu na niższą zawartość składników odpowiadających za odczuwanie smaku może być mniej „smaczny” od koncentratu.

Jeżeli chodzi o ilość przyjmowanych porcji, to powinna być ona uzależniona od ogólnego poziomu białka w diecie.

Najefektywniejsze stosowanie to okres okołotreningowy, 30 minut przed treningiem lub tuż po, a także jako dodatek do posiłków.

Pamiętajmy, że odżywki białkowe uzupełniają niedobory białka i nie powinny być jego jedynym źródłem, a dodatkiem do zbilansowanej diety.

Michał Droszczyński

Autor zdjęcia: Hubert Przybysz