IZOLAT CZY KONCENTRAT BIAŁKA

23 listopada 2017
466 Wyświetleń


Białko serwatkowe zaliczane jest do kompletnych protein ze względu na dużą zawartość niezbędnych aminokwasów egzogennych. Aminokwasy te nie są produkowane przez organizm, dlatego muszą być dostarczane z zewnątrz.

Koncentrat białka serwatkowego

różni się od izolatu przede wszystkim czasem wchłaniania, zawartością białka oraz dodatkowych substancji pokarmowych.

Powstaje na drodze mikro- lub ultrafiltracji.

Zawiera średnio od 65 do 80% białka, 3-10% węglowodanów (laktoza) oraz 3-6% tłuszczów.

Jego wartość energetyczna jest wyższa od izolatu, dlatego częściej stosowany jest w okresie budowania masy mięśniowej.

Zaletą jest również duża zawartość laktoglobuliny oraz immunoglobuliny – składników bioaktywnych.

Hamuje procesy kataboliczne oraz uzupełnia niedobory białka w diecie.

 

Jeżeli chodzi o

izolat,

to powstaje on z koncentratu białek serwatki.

W procesie mikrofiltracji przepływu krzyżowego koncentrat rozbijany jest na „drobniejszą formę aminokwasową”, przez co czas jego wchłaniania jest krótszy.

Posiada także wyższe stężenie samego białka (od 80 do 95%). Wiąże się to z większą zawartością niezbędnych aminokwasów egzogennych oraz niższą ilością węglowodanów (laktozy) i tłuszczów.

Przeważnie stosowany w okresie redukcyjnym oraz po ciężkich treningowych siłowych.

Plusami są: lepsza rozpuszczalność w wodzie, mniejsza zawartość laktozy oraz niższa kaloryczność (przypadająca na porcję).

Ze względu na niższą zawartość składników odpowiadających za odczuwanie smaku może być mniej „smaczny” od koncentratu.

Jeżeli chodzi o ilość przyjmowanych porcji, to powinna być ona uzależniona od ogólnego poziomu białka w diecie.

Najefektywniejsze stosowanie to okres okołotreningowy, 30 minut przed treningiem lub tuż po, a także jako dodatek do posiłków.

Pamiętajmy, że odżywki białkowe uzupełniają niedobory białka i nie powinny być jego jedynym źródłem, a dodatkiem do zbilansowanej diety.

Michał Droszczyński

Autor zdjęcia: Hubert Przybysz