HIITuj na zdrowie

20 grudnia 2016
223 Wyświetleń

Lekarze zajmujący się zdrowiem naszego układu krwionośnego od dawna postulują, że powinniśmy więcej się ruszać. Czytelników magazynu Perfect Body pewnie nie muszę do tego namawiać, więc apel skierowany jest raczej do szerokich mas społeczeństwa.

Co więc robi tutaj doniesienie o analizie wykonanej w Brazylii?

Już spieszę wyjaśnić – dotyczy aktywności ruchowej bardzo rzadko rozpowszechnionej poza kręgami sportowymi. Mam na myśli trening interwałowy o wysokiej intensywności, popularnie zwany HIIT’em. Do tej chwili osobom dbającym o układ krążenia lekarze polecali głównie aeroby o niskiej intensywności (np. spacery, trucht czy spokojną jazdę na rowerze). Za chwilę może się to jednak zmienić. Do świata nauki dotarła znana Wam już od dawna prawda o licznych zaletach HIIT, np. lepszej, w porównaniu do tradycyjnych aerobów, sprawności układu krążenia, poprawionej wrażliwości na insulinę czy też zmniejszonej sztywności tętnic, nie wspominając już o oszczędności czasu.

A propos czasu, w swoim raporcie Emmanuel Ciolac podkreśla, że nie ma oficjalnych zaleceń, co do ilości, jak i długości interwałów. Na idealne rozwiązanie musimy więc jeszcze poczekać.

A od siebie dodam, że dla większości z nas najlepszym rozwiązaniem będzie łączenie obu form aktywności ruchowej z treningiem siłowym. Jeśli jednak musisz wybierać „aeroby”, to w kontekście dbałości o układ krwionośny i w aspekcie powyższego doniesienia – wybieraj HIIT.

Zbyszko Tarczewski

Bibliografia:

Ciolac EG., High-intensity interval training and hypertension: maximizing the benefits of exercise? Am J Cardiovasc Dis. 2012;2(2):102-10.