Beta-glukany, czyli korzyści z jedzenia owsianki (i nie tylko)

5 czerwca 2019
66 Wyświetleń

 Beta-glukany to związki chemiczne z grupy polisacharydów, które zaliczane są do frakcji błonnika rozpuszczalnego. Jak łatwo się domyślić, ich źródłem są produkty roślinne. Najwięcej beta-glukanów zawierają ziarna zbóż, głównie owies i jęczmień. Zboża o niższej zawartości beta-glukanów to żyto, sorgo, kukurydza i pszenica. Można je również znaleźć w grzybach (np. shitake i boczniaki), drożdżach czy też algach morskich. Beta glukany są także składnikami suplementów diety. W jakim celu warto je spożywać i czy mogą z tego skorzystać sportowcy?

Dobroci dla jelit – czy tylko?

Niejednokrotnie potwierdzono, że błonnik pokarmowy odgrywa ważną rolę w utrzymaniu zdrowia człowieka. Nie tylko zapewnia odpowiednią motorykę przewodu pokarmowego, lecz również obniża ryzyko zachorowania na wiele chorób. A czego możemy spodziewać się konkretnie po spożyciu beta-glukanów? Związkom tym przypisuje się istotny wpływ na gospodarkę lipidową. Co za tym dokładniej się kryje?

W 2014 roku opublikowano w The American Journal of Clinical Nutrition wyniki metaanalizy, w której na podstawie 28 badań randomizowanych sprawdzano, czy spożywanie beta-glukanów ma wpływ na profil lipidowy krwi. Autorzy pracy jednoznacznie wykazali, że u osób spożywających ten rodzaj błonnika pokarmowego następowało statystycznie istotne obniżenie cholesterolu całkowitego i cholesterolu frakcji LDL we krwi. Nie odnotowano jedynie wpływu beta-glukanów na poziom cholesterolu HDL i triglicerydów.

Z kolei analiza 17 badań naukowych wykazała, że stosowanie beta-glukanów jest skuteczne w regulowaniu stężenia cholesterolu we krwi u osób cierpiących na hipercholesterolemię (podwyższony poziom cholesterolu).

Co ciekawe, w badaniu randomizowanym z podwójnie ślepą próbą stwierdzono, że łączne stosowanie beta-glukanów i fitosteroli wykazuje efektywniejsze działanie hipolipemiczne, niż spożywanie tych składników osobno.

Bartosz Kulczyński

Podsumowanie

Regularne spożywanie beta-glukanów jednoznacznie wiąże się z obniżaniem poziomu cholesterolu we krwi. Dlaczego jest to tak korzystne i istotne działanie? W przeprowadzonych badaniach zaobserwowano, że podwyższone stężenie cholesterolu jest związane ze zwiększonym ryzykiem choroby niedokrwiennej serca i chorób naczyń mózgowych. Z kolei obniżenie jego poziomu przyczynia się do zmniejszenia ryzyka rozwoju chorób sercowo-naczyniowych i zmniejszenia umieralności z ich powodu. Mogą z tego skorzystać przede wszystkim osoby narażone i sportowcy miewający problemy z układem sercowo-naczyniowym, a takowe najczęściej pojawiają się w przypadku osób stosujących zakazaną suplementację i/lub trenujących wytrzymałościowo.