Ważne: Strona wykorzystuje pliki cookies.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.
Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.
Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Cookies".

Nie wyświetlaj więcej tego komunikatu
strona główna
ZDROWIE
OWOCOWA WALKA O KOŒCI
Zbyszko Tarczewski
14.07.2017

    Zdrowy kościec to podstawa dla każdego atlety (dosłownie i w przenośni), zwłaszcza gdy chce podnosić ciężary lub też mierzyć się z przeciwnikiem na ringu lub w klatce. Jeśli śledzicie rozważania publikowane w Perfect Body to mam nadzieję, iż w pamięci zapadła Wam informacja, że już sam

    trening siłowy wspomaga układ kostny.

    Inną rzeczą, na którą powinniście zwrócić uwagę dbając o kościec (a nie wyobrażam sobie, aby ktoś chciałby to pominąć), jest

    równowaga kwasowo-zasadowa.

    Teraz, dzięki analizie naukowców z Texas Tech University, nasz arsenał działań ochraniających kości możemy powiększyć poprzez włączenie do naszej diety starannie wybranych owoców (lub ich ekstraktów).

    Badacze z Teksasu postanowili przyjrzeć się wynikom badań omawiających wpływ popularnych w naszej diecie owoców i warzyw na kości. Uwzględniono: pomidora (likopen), suszone śliwki, owoce cytrusowe (flawonoidy cytrusowe, naringina, hesperydyna), jagody (borówki i żurawina), winogrona (resweratrol i piceatannol) oraz jabłka (phloridzina). Owoce przyciągnęły uwagę naukowców z kilku powodów, z których bodaj najważniejszym wydaje się być ich aktywność antyoksydacyjna. Wolne rodniki przyczyniać się mogą do rozwoju wielu chorób zwyrodnieniowych, w tym i osteoporozy. I faktycznie, jeśli prześledzi się doniesienia naukowe na temat możliwego pozytywnego oddziaływania owoców na kości, znajdzie się wiele zachęcających wniosków.

    Przyjrzyjmy się więc temu, jak dany rodzaj owoców może nam pomóc chronić się przed osteoporozą.


    Okazuje się, że praktycznie wszystkie wymienione wyżej owoce powinny (choćby ze względu na układ kostny) zostać włączone do naszej diety. Na szczególną uwagę zasługuje tutaj likopen, który możemy spożywać pod postacią produktów pochodzących z pomidorów, ale pozytywne efekty zanotowano również podczas suplementacji wyizolowanym składnikiem. Cenne są także suszone śliwki, głównie dzięki temu, że posiadają najwyższą wartość antyoksydacyjną ze wszystkich powszechnie spożywanych owoców, ponadto, za sprawą zawartości minerałów odgrywających ważną rolę w metabolizmie kości, takich jak: magnez, potas, miedź, bor czy też selen. Podobną silną ochronną rolę mogą pełnić owoce cytrusowe, jak również ich wyselekcjonowane flawonoidy. W tym jednak przypadku badacze podkreślają, że potrzeba więcej badań na ludziach, aby w pełni odnieść pozytywne doniesienia uzyskane na zwierzętach. Nieco więcej ostrożności zachowują w przypadku ekstraktów z jagód, zaznaczając, że nie spotkali się z badaniami wykonanymi na ludziach (nawet pomimo znakomitych efektów uzyskanych w pracach nad zwierzętami). Zarówno resweratrol, jak i jego metabolity, cechują się znakomitym potencjałem ochronnym dla naszych kości. Jeśli chodzi o jabłka, naukowcy podkreślają zbyt małą ilość materiału badawczego, aby wskazać jednoznaczne wnioski.

    Teraz już wiecie, że do walki o zdrowy kościec, poza treningiem siłowym, warto włączyć również owoce.

    Mam nadzieję, że podpowiedziałem Wam, jakimi sposobami osiągnąć jak najlepsze efekty.

    Bibliografia:

    Shen CL, von Bergen V, Chyu MC, Jenkins MR, Mo H, Chen CH, Kwun IS.; Fruits and dietary phytochemicals in bone protection.; Nutr Res. 2012 Dec;32(12):897-910. doi: 10.1016/j.nutres.2012.09.018.


    19 Podziel się:
     
    Drukuj

    Aby dodawać komentarze musisz być zalogowany.
    zaloguj się   › zarejestruj się
    ZAMÓW TERAZ
    Prenumerata_45PB On-line 45

    WYDARZENIA

    Ladies
    NAJNOWSZE VIDEO
    zobacz więcej

    NAJPOPULARNIEJSZE ARTYKU£Y

    CZYTANE
    OCENIANE
    PRZESYŁANE

    ZADAJ PYTANIE

    Być może odpowiedź znajdziesz w magazynie Perfect Body!
    Aby zadać pytanie musisz być zalogowany.
    zaloguj się   › zarejestruj się

    ANKIETA

    Wybierz najlepsze hasło dla magazynu Perfect Body:
    Perfect Body - encyklopedia dobrej sylwetki
    Perfekcyjnie napisany, dla każdego zrozumiały Perfect Body, doskonały
    Perfect Body - drogowskaz prawdziwego mężczyzny
    Perfect Body, czasopismo każdego sportowca
    Uwaga silny magazyn dla ludzi aktywnych - Perfect Body: Nie otwierać bez konsultacji ze specjalistą.
      wyniki

    NEWSLETTER

    podaj swój e-mail:

    TAGI

    anabolizm mięśnie BCAA HMB HST IGF-1 MAPK/ERK MMA aminokwasy anabolik anabolizm antykatabolik astaksantyna beta karoten białko dieta hipertrofia karotenoidy ksenoestrogeny leucyna mTOR mięśnie mózg policja pompki ramiona regeneracja seks sen sex siła suplementy testosteron tkanka tłuszczowa trening warzywa witamina A wojsko węglowodany


    © Nutrifarm Sp. z o.o.
    All Rights Reserved
    PODSTAWOWE LINKI

    Trening
    Dieta I Suplementacja
    Zdrowie
    Ert
    Kuchnia
    Sex
    WYDAWNICTWO

    Kontakt
    Prenumerata
    Wydarzenia
    Nota prawna
    Polityka Cookies
    TWOJE KONTO

    Zaloguj się
    Zarejestruj
    Przypomnij hasło
    DOŁĄCZ DO NAS

     Facebook
     Twitter
     Youtube

    Do góry ˆ