Ważne: Strona wykorzystuje pliki cookies.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.
Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.
Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Cookies".

Nie wyświetlaj więcej tego komunikatu
strona główna
ZDROWIE
Na grzyby - nie tylko jesieni¹
Prof. dr. Iwona Wawer
21.09.2012

    Sezon grzybowy trwa krótko, a mimo to w wielu domach pojawia się w każdym roku rząd słoików z grzybkami w occie. Czeka na święta i inne rodzinne okazje. Świeże grzyby, takie jak pieczarki i boczniaki, można kupić w sklepach praktycznie zawsze. Do Polski w coraz większych ilościach sprowadza się grzyby z Chin czy Japonii, takie jak reishi, shii-take, mun.

    Czy grzyby są zdrowe? Ależ tak, tylko niedoceniane!

    Dla osób dbających o linię zalety grzybów zaczynają się już na grzybobraniu. Jest to wspaniałe, wciągające i do tego odchudzające zajęcie. Wiele osób, które trudno namówić choćby na basen czy pójście do siłowni, pojawiwszy się z koszykiem w lesie potrafi spędzić w nim kilka godzin, wędrując kilometrami.

    Wykorzystanie grzybów przez ludzkość sięga czasów paleolitu. Grzyby były jadane w Europie i na Dalekim Wschodzie, używane w medycynie Chin i Japonii. Starożytni Grecy uznawali je za pokarm bogów. Mieszkający w lasach Słowianie uważali grzyby za „leśne mięso”. Na Zachodzie spożywano je głównie z powodu wartości smakowych. Zawsze wywoływały silne reakcje emocjonalne: od trwogi i obaw (zatrucia grzybami, efekty halucynogenne) do uwielbienia przez smakoszy.

    Grzyby są bogatym królestwem. Istnieje ponad 100 tysięcy gatunków (niektórzy sądzą, że ponad milion); samych podstawczaków, czyli grzybów z kapeluszami - może być nawet 20 tysięcy. Te kapeluszowe widać w lesie; olbrzymiej masy grzybów w glebie nie widać, ale ich rola jest niebagatelna. Bez nich zatrzymałoby się życie, ponieważ nie miałby kto rozkładać biomasy z powrotem do prostych związków. Badania szlaków biochemicznych i struktury związków biologicznie aktywnych, wskazują na bliższe pokrewieństwo grzybów z królestwem zwierząt niż roślin.

    Chemia grzybów

    Współczesne spory dietetyków i dylemat: polecać grzyby czy nie, oskarżenia o ciężkostrawność, wynikają prawdopodobnie z budowy ich ściany komórkowej, która zawiera chitynę i glukany (polimery glukozy). Prozdrowotna rola celulozy ze ścian komórkowych roślin została doceniona, uważa się ją za niezbędny błonnik pokarmowy. Ani celuloza ani chityna praktycznie nie są trawione i mogą być problemem dla osób z wrażliwym układem pokarmowym. Jednak reszta może cieszyć się smakiem grzybów i ich odżywczymi składnikami. 

    Charakterystyczną cechą świeżych grzybów jest znaczna zawartość wody: 80 - 90%, mają też dużo białka.

    Białka jest prawie tyle, ile w produktach mięsnych, jego przyswajalność wynosi 60-90%.

    Wartość energetyczna tego białka jest jednak niższa - 50% i mniej. Grzyby są niskokaloryczne (30-40 kcal/100 g), podobnie jak warzywa. Zawartość aminokwasów to 2-2,5 g/100 g, w tym aminokwasów niezbędnych 0,8-1 g, ich profil zależy od gatunku grzyba. Tzw. niezbędne aminokwasy nie są syntetyzowane w organizmie ludzkim i muszą być dostarczane w pożywieniu, ich niedobór może doprowadzić do zaburzeń metabolizmu i chorób. Aż 25% aminokwasów w grzybach jest w stanie wolnym i mają wpływ na smak grzybów. Głównymi aminokwasami w grzybach są kwas asparaginowy i kwas glutaminowy, alanina i tyrozyna. Niektóre gatunki (borowiki, gołąbki, gąski, maślaki) mają cały zestaw wszystkich 20 aminokwasów. 

    Grzyby są bogate w niacynę, kwas foliowy i foliany. Oprócz witaminy B2 i B1, zawierają niewielkie ilości witaminy C i D2. Mimo niskiej zawartości tłuszczu, zawierają cenne kwasy tłuszczowe; stwierdzono obecność sześciu nienasyconych kwasów, z czego większość to oleinowy i linolowy. Grzyby łączą też w sobie tokoferole, karotenoidy, kwasy organiczne, polifenole o właściwościach antyoksydacyjnych. Grzyby (w tym boczniaki) są ponadto ważnym źródłem ergotioneiny, związku tiolowego, który jest silnym antyoksydantem chroniącym komórki przed szkodliwym działaniem rodników tlenowych. Połączenie tych związków bioaktywnych z wysoką zawartością minerałów (wapń, potas, magnez, fosfor, sód, żelazo, selen i cynk) sprawia, że grzyby to wartościowa pozycja w diecie.

    Ale nie koniec na tym.

    Zbadano wpływ grzybów na kontrolę masy ciała i okazało się, że w porównaniu z innymi dietami o zbliżonej wartości kalorycznej, dieta z grzybami powodowała największą utratę tkanki tłuszczowej.

    Grzyby mają niską wartość energetyczną (30-40 kcal/100 g), mało tłuszczu i dużo wody, a taki skład sprzyja utrzymywaniu stałej wagi ciała. Obliczono, że jeśli mężczyzna zamieniłby 120 g wołowego hamburgera na tyle samo opiekanych grzybów, to potencjalnie może w ciągu roku stracić około 2,5 kg tkanki tłuszczowej.

    Grzyby wkraczają do medycyny!

    Pomimo dużej liczby grzybów o właściwościach leczniczych, tylko kilka zostało dokładniej przebadanych. Są to głównie gatunki z Azji, między innymi shii-take i reishi. 

    W grzybach jest glikogen, nie ma skrobi, materiału zapasowego roślin, ale są inne polimery cukrowe. Najwięcej uwagi świata medycznego przyciągają polisacharydy, które z wodą tworzą żele. Takie właściwości ma beta-glukan, polisacharyd złożony z glukozy. U osób spożywających beta-glukan zaobserwowano znaczny spadek całkowitego poziomu cholesterolu oraz jego frakcji LDL. Mechanizm polega prawdopodobnie na zmniejszeniu absorpcji kwasów żółciowych z powodu wiązania ich z beta-glukanem. Konsumpcja beta-glukanu zwiększa lepkość masy pokarmowej, spowalniając jej przemieszczanie się z żołądka do jelit. Daje to dłuższe uczucie sytości, co może być pomocne w odchudzaniu, pomaga też w kontroli poziomu glukozy i zmniejszeniu jej stężenia we krwi po posiłku. O tym, że śluzowate grzyby są długo trawione wiedzieli nasi przodkowie, naszym wkładem jest zrozumienie tego mechanizmu.

    Duże nadzieje budzi przeciwnowotworowe działanie beta-glukanu, pobudza on układ odpornościowy i w ten sposób mobilizuje organizm do obrony. Mechanizm działania to m.in. aktywacja limfocytów oraz makrofagów. Ekstrakty z pieczarki otrzymane przez traktowanie ich gorącą wodą zawierały polisacharydy, które hamowały proliferację komórek nowotworowych. Beta-glukan hamujący rozwój raka (np. mięsaka) wyizolowano z grzybów shii-take.

    Ważny wniosek: jedzmy grzyby, aby być odpornym na choroby!

     

    1191 Podziel się:
     
    Drukuj

    Aby dodawać komentarze musisz być zalogowany.
    zaloguj się   › zarejestruj się
    ZAMÓW TERAZ
    Prenumerata_46PB On-line 45

    WYDARZENIA

    Ladies
    NAJNOWSZE VIDEO
    zobacz więcej

    NAJPOPULARNIEJSZE ARTYKU£Y

    CZYTANE
    OCENIANE
    PRZESYŁANE

    ZADAJ PYTANIE

    Być może odpowiedź znajdziesz w magazynie Perfect Body!
    Aby zadać pytanie musisz być zalogowany.
    zaloguj się   › zarejestruj się

    ANKIETA

    Wybierz najlepsze hasło dla magazynu Perfect Body:
    Perfect Body - encyklopedia dobrej sylwetki
    Perfekcyjnie napisany, dla każdego zrozumiały Perfect Body, doskonały
    Perfect Body - drogowskaz prawdziwego mężczyzny
    Perfect Body, czasopismo każdego sportowca
    Uwaga silny magazyn dla ludzi aktywnych - Perfect Body: Nie otwierać bez konsultacji ze specjalistą.
      wyniki

    NEWSLETTER

    podaj swój e-mail:

    TAGI

    anabolizm mięśnie BCAA HMB HST IGF-1 MAPK/ERK MMA aminokwasy anabolik anabolizm antykatabolik astaksantyna beta karoten białko dieta hipertrofia hormony karotenoidy ksenoestrogeny leucyna mTOR mięśnie plan treningowy policja ramiona regeneracja seks sen sex siła suplementy testosteron tkanka tłuszczowa trening warzywa witamina A wojsko węglowodany


    © Nutrifarm Sp. z o.o.
    All Rights Reserved
    PODSTAWOWE LINKI

    Trening
    Dieta I Suplementacja
    Zdrowie
    Ert
    Kuchnia
    Sex
    WYDAWNICTWO

    Kontakt
    Prenumerata
    Wydarzenia
    Nota prawna
    Polityka Cookies
    TWOJE KONTO

    Zaloguj się
    Zarejestruj
    Przypomnij hasło
    DOŁĄCZ DO NAS

     Facebook
     Twitter
     Youtube

    Do góry ˆ