Ważne: Strona wykorzystuje pliki cookies.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.
Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.
Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Cookies".

Nie wyświetlaj więcej tego komunikatu
strona główna
DIETA I SUPLEMENTACJA
Betaina - Ÿród³em si³y
Sławomir Ambroziak
12.01.2012

    Związki posiadające niestabilną grupę metylową, chętnie uwalnianą po wniknięciu danego związku do organizmu, naukowcy nazywają w swoim żargonie – dawcami metylu. Obok wspominanej wcześniej metioniny, efektywnym dawcą metylu jest jeszcze jeden pożyteczny aminokwas – betaina. Widzieliśmy, że dawcy metylu mogą odgrywać istotną rolę w obronie organizmu przed rakiem. Widzieliśmy również, że wspomagają produkcję ważnych czynników ergogenicznych (pracotwórczych) – kreatyny i karnityny, więc mogą też wspierać rozwój tężyzny fizycznej. Ich teoretyczna rola we wspomaganiu wysiłku wykracza znacznie dalej – poza udział w produkcji kreatyny czy karnityny. Okazuje się bowiem, że reakcje metylacji tworzą integralne elementy procesu anabolizmu białek, bez których proces ten nie może przebiegać. Natomiast nasilenie metylacji, poprzez wprowadzenie do organizmu dodatkowej porcji dawcy metylu (np. betainy), może teoretycznie zintensyfikować proces syntezy białek, czyli wywołać efekt anaboliczny. Znaczenia anabolizmu dla zdolności wysiłkowych nie trzeba chyba szczegółowo tłumaczyć...? Wiadomo: im większa produkcja białek kurczliwych włókienek mięśniowych – tym większe i silniejsze muskuły. Z tego też powodu – w niektórych suplementach sportowych znajdujemy od pewnego czasu dodatek betainy. (Metionina nie jest tu raczej dodawana, ponieważ po oddaniu rodnika metylowego – przekształca się w szkodliwą dla zdrowia homocysteinę).

    Dodatek betainy do suplementów sportowych jest faktem. Dotąd jednak jej skuteczność była spekulacją teoretyczną, potwierdzoną ewentualnie pozytywnymi opiniami sportowców - konsumentów odżywek. ‘Dotąd’, gdyż sprawę postanowił rozstrzygnąć zespół naukowców pod kierownictwem Elaine Lee i Carla Maresh’a.

    W doświadczeniu wykonanym pod rygorem badania klinicznego, którego wyniki opublikowano w lipcowym numerze Journal of the International Society of Sport Nutrition, naukowcy udowodnili, że suplementacja betainy podnosi poziom siły sportowców, mierzony w trzech bojach: wyciskaniu, przysiadzie i wyskoku. (Ciekawostka: proporcjonalnie większy wzrost siły dotyczył mniejszych grup mięśniowych - górnych partii ciała).

    Specjaliści uważają, że betaina włącza się tutaj aktywnie w proces anabolizmu białek. Kiedy bowiem ‘potraktujemy’ mięśnie wysiłkiem siłowym – uaktywnione zostają (w odpowiedniej kolejności) różne czynniki wzrostowe i hormony anaboliczne. Te oddziałują z kolei na tzw. czynniki transkrypcyjne, pobudzające geny. Teraz geny zaczynają wytwarzać tzw. kompleksy inicjacyjne, które - odpowiednio aktywowane – wiążą pojedyncze aminokwasy w złożone cząsteczki białek. I tu dochodzimy do sedna zagadnienia: jednym z mechanizmów aktywujących kompleksy inicjacyjne jest właśnie... metylacja. Wiadomo również, że metylacja bierze udział w procesie aktywacji genów przez czynniki transkrypcyjne, chociaż znaczenia tego zjawiska dla efektywności anabolizmu białek nie udało się jeszcze dokładnie ocenić.

    Naukowcy zwracają też uwagę na fakt, że metylacja blokuje enzymy kataboliczne, niszczące białka mięśniowe, więc dawcy metylu mogą przyczyniać się do ochrony już istniejących białek – a tym dodatkowym sposobem – do rozwoju większej masy i siły mięśniowej.

    Uzyskane wyniki wydają się potwierdzać wyjątkową rolę metylacji w procesie syntezy białek i wskazywać na dawców metylu – jako na cenną grupę legalnych i bezpiecznych środków anabolicznych, skutecznych w praktyce dozwolonego wspomagania suplementacyjnego w sporcie.

     

    1516 Podziel się:
     
    Drukuj

    Aby dodawać komentarze musisz być zalogowany.
    zaloguj się   › zarejestruj się
    ZAMÓW TERAZ
    Prenumerata_46PB On-line 45

    WYDARZENIA

    Ladies
    NAJNOWSZE VIDEO
    zobacz więcej

    NAJPOPULARNIEJSZE ARTYKU£Y

    CZYTANE
    OCENIANE
    PRZESYŁANE

    ZADAJ PYTANIE

    Być może odpowiedź znajdziesz w magazynie Perfect Body!
    Aby zadać pytanie musisz być zalogowany.
    zaloguj się   › zarejestruj się

    ANKIETA

    Wybierz najlepsze hasło dla magazynu Perfect Body:
    Perfect Body - encyklopedia dobrej sylwetki
    Perfekcyjnie napisany, dla każdego zrozumiały Perfect Body, doskonały
    Perfect Body - drogowskaz prawdziwego mężczyzny
    Perfect Body, czasopismo każdego sportowca
    Uwaga silny magazyn dla ludzi aktywnych - Perfect Body: Nie otwierać bez konsultacji ze specjalistą.
      wyniki

    NEWSLETTER

    podaj swój e-mail:

    TAGI

    anabolizm mięśnie BCAA HMB HST IGF-1 MAPK/ERK MMA aminokwasy anabolik anabolizm antykatabolik astaksantyna beta karoten białko dieta hipertrofia hormony karotenoidy ksenoestrogeny leucyna mTOR mięśnie plan treningowy policja ramiona regeneracja seks sen sex siła suplementy testosteron tkanka tłuszczowa trening warzywa witamina A wojsko węglowodany


    © Nutrifarm Sp. z o.o.
    All Rights Reserved
    PODSTAWOWE LINKI

    Trening
    Dieta I Suplementacja
    Zdrowie
    Ert
    Kuchnia
    Sex
    WYDAWNICTWO

    Kontakt
    Prenumerata
    Wydarzenia
    Nota prawna
    Polityka Cookies
    TWOJE KONTO

    Zaloguj się
    Zarejestruj
    Przypomnij hasło
    DOŁĄCZ DO NAS

     Facebook
     Twitter
     Youtube

    Do góry ˆ