OMEGA 3 A WYSIŁEK SPORTOWCÓW

27 października 2017
376 Wyświetleń

omega 3

Wygląda na to, że kwasy tłuszczowe z grupy omega 3 zdominowały w tym numerze doniesienia naukowe. Być może ktoś odczuwa już przesyt doniesieniami na temat EPA+DHA, ale jak świadczą badania, nie ma takowego w środowisku naukowców. I jak się okazuje, również z pożytkiem dla nas, ćwiczących.

Tym razem na właściwości m.in. przeciwzapalne kwasów omega 3 i ich ewentualne wykorzystanie w sporcie zwracają uwagę naukowcy z Indiana University w Stanach Zjednoczonych.

Sprawdzając dostępną literaturę, zauważyli związek między efektami treningów a rozwojem stanów, w których zwalczaniu pomocne mogą być kwasy omega 3. Mają tutaj głównie na myśli zwiększony stres oksydacyjny oraz stany zapalne wywołane ćwiczeniami fizycznymi. Okazuje się, że w literaturze naukowej sprawdzano wpływ suplementacji omega 3 na metabolizm, stany zapalne czy też uszkodzenia mięśni. Jednak zdecydowanie za mało uwagi poświęca się odpowiedzi na pytanie:

czy spożycie kwasów omega 3 wspomaga wydajność ćwiczeń?

Dostępne dane wskazują na dawkę dzienną EPA i DHA w ilości 1 do 2 g oraz proporcje między poszczególnymi kwasami odpowiednio 2 do 1, jak zalecaną suplementację mającą pozytywny wpływ na stany zapalne oraz zdrowie sportowców. Jednak, jak zauważają naukowcy z Indiana University, brak przekonujących dowodów na to, że taka dawka będzie miała optymalny wpływ na osiągnięcia sportowca.

Jednocześnie zwracają uwagę na drugą stronę medalu. Pisałem już o tym nie jeden raz. W mentalności sportowców (a zwłaszcza kulturystów) istnieje przekonanie, że więcej = lepiej. Do pewnego stopnia często tak jest. W przypadku suplementacji większymi dawkami kwasów omega 3 musimy mieć jednak na uwadze możliwe negatywne skutki, takie jak zmniejszenie odporności czy też przedłużające się krwawienia. W związku z tym naukowcy postulują, aby w przyszłych badaniach poświęcić więcej uwagi znalezieniu optymalnej (i mającej wpływ na wyniki sportowe) dawki kwasów omega 3.

Nie wiem jak Wy, ale ja będę czekał z niecierpliwością na ostateczną podpowiedź, zagryzając do kolacji kolejną porcję Gold Omega 3® Sport Edition wraz z 2 kapsułkami preparatu Zielona herbata (vide artykuł).

Zbyszko Tarczewski

Bibliografia:

Mickleborough TD.; Omega-3 polyunsaturated Fatty acids in physical performance optimization.; Int J Sport Nutr Exerc Metab. 2013 Feb;23(1):83-96.

Wystaw komentarz